Τελικός Eurovision 2022: Trivia, παρασκήνια και σκέψεις

Τελικός Eurovision 2022: Trivia, παρασκήνια και σκέψεις

Τώρα που σιγά-σιγά “καταλαγιάζει ο κουρνιαχτός” της χθεσινής Γιουροβίζιον, ας καταγράψουμε μερικά παραλειπόμενα, στατιστικά κι αξιοπερίεργα, τα οποία σταδιακά θα εμπλουτίζουμε, με όσες επιπλέον πληροφορίες εντοπίσουμε. Μπορείτε, φυσικά, να ανατρέξετε, για ακόμα περισσότερα, σε προηγούμενα άρθρα μας, για τον φετινό διαγωνισμό, τον Α’ Ημιτελικό και τον Β’ Ημιτελικό.

  • Η Ουκρανία πήρε το τρίτο της πολιτικό βραβείο. Το 2004 τιμήθηκε για τη φιλοδυτική της στροφή, η οποία εκδηλώθηκε πρόδηλα λίγους μήνες αργότερα με την “Πορτοκαλί Επανάσταση”. Το 2016 ήρθε το δεύτερο βραβείο μετά από την απόσχιση της Κριμαίας, ενώ φέτος προτιμήθηκε λόγω του πολέμου. Αντίστοιχες περιπτώσεις αποτελούν η νίκη της Γιουγκοσλαβίας το 1990, λίγο πριν από τη διάλυσή της, αλλά και το βραβείο της Σερβίας το 2007, μετά από την απόσχιση του Κοσόβου. Μάλιστα η νίκη εκείνη έγινε σε φινλανδικό έδαφος, ενώ ο διπλωμάτης που είχε αναλάβει τα της απόσχισης ήταν επίσης Φινλανδός (ο Martti Ahtisaari)… Πολιτική χροιά ενδεχομένως είχαν όλα τα βραβεία από το 2001 έως το 2004 (Εσθονία, Λετονία, Τουρκία, Ουκρανία), σε τέσσερεις χώρες, οι οποίες είτε ήταν υπό ένταξη στην ΕΕ, είτε είχαν εκδηλώσει – τότε τουλάχιστον- το ενδιαφέρον τους να ενταχθούν. Τα βραβεία του Ισραήλ ήρθαν το 1978, 1998 και 2018 στα 30, 50 και 70 χρόνια, αντίστοιχα από την ίδρυση του κράτους, ενώ εκείνο του 1979 έλαβε χώρα λίγους μήνες μετά από την ιστορική συμφωνία του Camp David ανάμεσα σε Αίγυπτο και Ισραήλ.
  • Οι Ιταλοί επιβεβαίωσαν τον “κακό εαυτό” τους και έκαναν ακόμα μία από τις χειρότερες διοργανώσεις στην ιστορία, όπως είχε γίνει εξάλλου και το 1991. H Laura Pausini θύμησε έντονα Toto Cutugno… Για άγνωστο λόγο απείχε από μεγάλο μέρος της ψηφοφορίας.
  • Το Αζερμπαϊτζάν πήρε 103 βαθμούς στις επιτροπές και μόλις 3 στο κοινό.
  • Η Γερμανία έλαβε ένα ολοστρόγγυλο μηδενικό από τις επιτροπές και μόλις 6 από το κοινό.
  • Όπως αναμενόταν σύσσωμο το κοινό της πρώην Γιουγκοσλαβίας έδωσε 12άρι στη Σερβία. Conceptual art και Λατινικά στην 5η θέση αποτελούν αξιοσημείωτο γεγονός από μόνα τους.
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει καταταγεί 2ο 16 φορές. Αυτό, βέβαια, είχε να συμβεί από το 1998. Από την απελευθέρωση της γλώσσας (1999) και μετά μπήκε μόνο δύο φορές στη δεκάδα: 3ο το 2002 και 5ο το 2009, ενώ οι τελευταίες θέσεις, 5 τον αριθμό, έγιναν πλέον σύνηθες φαινόμενο. Παλαιότερα η χειρότερή του θέση ήταν η 13η το 1987. Έχουμε την εντύπωση ότι η εμφάνιση αυτή θα φιγουράρει για πάρα πολλά χρόνια στα αφιερώματα της Γιουροβίζιον, όπως επίσης και της Σερβίας. Οι μόνες επιτροπές που δεν του έδωσαν τίποτα ήταν της Αυστραλίας, της Αρμενίας, της Κροατίας και της Ελλάδας.
  • Η Ουκρανία κατέχει πλέον το απόλυτο ρεκόρ σε βαθμούς (439) από την ψηφοφορία του κοινού. Επίσης πήρε τα περισσότερα 12άρια όλων των εποχών (28). Μακάρι η Ευρώπη να είχε δείξει την ίδια ευαισθησία απέναντι στην Κύπρο, την Αρμενία ή τη Σερβία…
  • Οι μέγιστοι πόντοι που μπορούσε να πάρει η Ουκρανία στην τηλεψηφοφορία είναι 468. Αυτό σημαίνει ότι πήρε το 93% των διαθέσιμων βαθμών, δηλαδή ένα μέσο όρο γύρω στο 11. Το χαμηλότερο ήταν ένα 7 από τη Σερβία. Επίσης, πρώτη φορά τραγούδι συγκέντρωσε από τα γραφεία στοιχημάτων 59% πιθανότητες να κερδίσει (ακολουθεί ο Duncan Laurence με 51%).
  • Προσπαθούμε να θυμηθούμε εάν έχουν υπάρξει κι άλλοι νικητές που προέκυψαν μετά από ακύρωση (Alina Pash) ή απόσυρση του καλλιτέχνη που κέρδισε στον εθνικό τελικό.
  • Δεύτερη στο κοινό ήρθε η Μολδαβία με 200 βαθμούς διαφορά από την πρώτη Ουκρανία.
  • Το τραγούδι της Τσανέλ (Chanel) είναι το πιο πολυψηφισμένο όλων των εποχών στο My Eurovision Scoreboard app με 235.434 βαθμούς.
  • Άραγε θα κέρδιζε η Ουκρανία με το συγκεκριμένο τραγούδι (ένα concept που είδαμε, τηρουμένων των αναλογιών, με τους Argo), εάν ήταν διαφορετική η κατάσταση; Ρητορική η ερώτηση…
  • Δεύτερη (Ηνωμένο Βασίλειο), τρίτη (Ισπανία) και τέταρτη (Σουηδία) ήρθαν οι χώρες που εξέφρασαν την επιθυμία να διοργανώσουν σε περίπτωση αδυναμίας της Ουκρανίας. Επιπλέον ο Sam Ryder, ξεχώρισε μέσω του TikTok, δηλαδή της εφαρμογής, με την οποία συνεργάστηκε φέτος η EBU και στην οποία μπορούσε να δει κανείς τις πρώτες πρόβες σε αποκλειστικότητα.
  • Υπήρχαν τεράστιες αποκλίσεις ανάμεσα στις προτιμήσεις του κοινού και σε εκείνες των επιτροπών, π. χ. το Αζερμπαϊτζάν, η Πορτογαλία, η Ελβετία, η Αυστραλία και η Ελλάδα που αποθεώθηκαν από τις επιτροπές ή, αντίστροφα, η Μολδαβία και η Σερβία που αγαπήθηκαν όσο λίγες από το κοινό. Η Κύπρος ήρθε τελευταία στις επιτροπές. Η χώρα μας συγκέντρωσε 215 βαθμούς, εκ των οποίων οι 158 προήλθαν από τις επιτροπές (και μάλιστα έξι 12άρια και δύο 10άρια) και οι 57 από το κοινό. Η Αμάντα αντιμετωπίστηκε, εν μέρει, ως Νορβηγή καλλιτέχνις. Κάπως έτσι ήρθαν τα 12άρια από Νορβηγία και Δανία, οι οποίες σπάνια μας δίνουν τέτοιους βαθμούς. Βεβαίως, συλλήβδην η ψηφοφορία χρήζει περαιτέρω ενδελεχούς ανάλυσης, για να εντοπιστούν τάσεις, συμμαχίες κι ανταλλαγές βαθμών.
  • Η Τσεχία πήρε από το κοινό 127 βαθμούς στον ημιτελικό και μόλις 5 στον τελικό. Εκεί μπορεί να έφταιξε η σειρά εμφάνισης.
  • Ύστερα από 30 χρόνια, από το 1992, για πρώτη φορά η Ελλάδα συγκεντρώνει τόσο υψηλή βαθμολογία στις κριτικές επιτροπές (6η θέση).
  • Από το 2011 η Ελλάδα έχει να βρεθεί, για δεύτερη συνεχή χρονιά, στο top ten του Διαγωνισμού.
  • Από τις επιτροπές μάς αγνόησαν επιδεικτικά οι: Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία, Γερμανία, Βέλγιο, Ισραήλ, Μολδαβία, Σερβία, Ισλανδία, Μαυροβούνιο, Ιρλανδία, Λιθουανία, Σουηδία, Αυστραλία.
  • Ιστορία έγραψε η απάντηση του Γιώργου Καπουτζίδη σε ομοφοβικό μήνυμα: «Την Πέμπτη που σχολίαζα τη Σουηδία, κι έκανα “μμμ”κάποιος μου έγραψε ότι είμαι κακιά αδερφή. Που αδερφή είμαι, αλλά είμαι καλή. Κι όμορφη κι έξυπνη και πετυχημένη. Και μη σοκάρεστε, μη σοκάρεστε. Αυτά πρέπει να τα συζητάμε. Και να τα συζητάμε ανοιχτά. Αν δεν τα συζητήσουμε, δεν θα τα αντιμετωπίσουμε ποτέ». Διόρθωσε, πάντως, ένα λαθάκι που έκανε στον ημιτελικό: εκεί μίλησε για τον Frații Advahov που στην πραγματικότητα είναι τα αδέλφια Advahov. Στον ημιτελικό, επίσης, είπε πως ο αδελφός των Systur παίζει επί σκηνής πιάνο, ενώ είναι ο ντράμερ τους.
  • Ο Γιάννης Μουρίκης έκανε τον σχεδιασμό του σκηνικού, ενώ τον σχεδιασμό της εικόνας στον φωτισμό επιμελήθηκε ομάδα visual artists από την Ουκρανία, με επικεφαλής τον Nicholas Chobb. Το φόρεμα ήταν της Σίλιας Κριθαριώτη και το staging του Φωκά Ευαγγελινού.
  • Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο πέτυχαν τις καλύτερές τους θέσεις από το 1998 και το 1995 αντίστοιχα. Η Ισπανία έχει αρκετές δεύτερες θέσεις (1971, 1973, 1979, 1995), καθώς και μία τρίτη (1984).
  • Μετάδοση σε δύο γλώσσες έκαναν το Βέλγιο (Γαλλικά και Ολλανδικά), η Εσθονία (Εσθονικά και Ρωσικά) και η Γαλλία (Γαλλικά και Βρετονικά). Η Ελβετία παραδοσιακά διέθετε σχολιαστές σε τρεις γλώσσες (Γερμανικά, Γαλλικά, Ιταλικά). Η Φινλανδία, όμως έσπασε κάθε ρεκόρ, αφού μετέδωσε στα Φινλανδικά, τα Σουηδικά, τα Ρωσικά, αλλά και δύο λαπωνικές διαλέκτους, τα Northern Samii και τα Inari Sam, με τα πρώτα να ομιλούνται από 25.000 και τα δεύτερα από περίπου 300 κατοίκους!
  • Αναμεσα στους σχολιαστές συναντήσαμε τον Lauris Reiniks για τη Λετονία και τον Gjon’s Tears για την Ελβετία.
  • Τρεις χώρες, μολονότι δεν συμμετείχαν, μετέδωσαν τον διαγωνισμό: είναι οι Η.Π.Α., το Κόσοβο (μη αναγνωρισμένο από πολλές χώρες) και η Σλοβακία. Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, το Καζακστάν αρνήθηκε να μεταδώσει, καθώς, αν και ζήτησε να μετάσχει στη Γιουροβίζιον, απορρίφθηκε ακόμα μία φορά από την EBU. Για αδιευκρίνιστους λόγους το ίδιο έκανε και η Ουγγαρία.
  • Πολλοί βρήκαν στατική τη χθεσινή εμφάνιση των Måneskin. Αυτό συνέβη, διότι ο Damiano έχει χτυπήσει τον αστράγαλό του κι έφυγε με πατερίτσα από τη σκηνή. Για τον ίδιο λόγο αντικαταστάθηκαν στην πρόβα τζενεράλε από ένα άλλο γκρουπ που ερμήνευσε το νέο τους τραγούδι, που ακούσαμε και χθες, με τίτλο Supermodel. Όχι, δεν θέλησαν να ερμηνεύσουν το νικητήριο Zitti e buoni.
  • Ο Sir Elton John έδωσε συγχαρητήρια στον Sam Ryder. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που βρίσκουν ομοιότητες ανάμεσα στους δύο ερμηνευτές. Κάποιοι βρίσκουν ομοιότητες στη φωνή του με εκείνη του Ντέμη Ρούσσου.
  • Η Monica Liu θύμισε οπτικά Lisa Minelli, αλλά και Mireille Matthieu.
  • Η Σία Κοσιώνη έχει ενημερωθεί και αποδεχθεί την ομοιότητά της με την “χαμένη της αδελφή” Cornelia Jakobs. Η Μαρία Μπακοδήμου έκανε το ίδιο με τη “μακρινή ξαδέλφη της” Konstrakta.
  • Έχει κυκλοφορήσει μία είδηση (και μάλιστα από το RAI News) ότι το Ισραήλ, εξαιτίας της συμπεριφοράς του Michael Ben David κατά τον ημιτελικό, όπου είχε μπει σαν σφήνα και φιλούσε τους παρουσιαστές, ενώ παράλληλα διάβαζε το auto-cue, παριστάνοντας ότι έλεγε τα λόγια τους, ακυρώθηκε, πριν ακόμα αποκλειστεί λόγω βαθμολογίας. Μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί κάποια επίσημη απάντηση επ’ αυτού.
  • Το επίσημο άλμπουμ του φετινού διαγωνισμού έχει μπει για την ώρα στα compilation albums charts τεσσάρων χωρών, την Αυστραλίας (#4), της Ολλανδίας (#1), της Ιρλανδίας (#8) και του Ηνωμένου Βασιλείου (#4).
  • Βραβείο Barbara Dex δεν υπάρχει πλέον.
  • Τα βραβεία Marcel Bezençon δόθηκαν στη Σερβία (καλλιτεχνικό), το Ηνωμένο Βασίλειο (Τύπου) και τη Σουηδία (σύνθεσης).
  • Στις 11 Μαϊου διάφορα ιταλικά Μ.Μ.Ε., καθώς επίσης η Γερουσία, ο Εθνικός Οργανισμός Υγείας, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και άλλοι φορείς δέχθηκαν κυβερνοεπίθεση από Ρώσους χάκερς, ονόματι Killnet. Στόχος ήταν και το επίσημο site της Γιουροβίζιον, μαζί με την πλατφόρμα στην οποία υπολογίζεται η ψηφοφορία, ευτυχώς δίχως αποτέλεσμα.
  • Οι The Rasmus έπαθαν “Hooverphonic“…
  • Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Σουηδία ήδη πριν από τον διαγωνισμό προσφέρθηκαν να αναλάβουν σε περίπτωση νίκης της Ουκρανίας. Τους πρόλαβε όμως ο Πρόεδρος της τελευταίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ο οποίος έσπευσε να δηλώσει ότι η χώρα του θα φιλοξενήσει κανονικά τον διαγωνισμό. Αλίμονο…
  • Στον Β’ Ημιτελικό εντοπίστηκαν παρατυπίες (δηλαδή ψήφιζαν πανομοιότυπα τα μέλη), ως εκ τούτου οι βαθμολογίες έξι επιτροπών (Άγιος Μαρίνος, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Μαυροβούνιο, Πολωνία, Ρουμανία) δεν ελήφθησαν υπόψιν. Αντ’ αυτού χρησιμοποιήθηκε ένα υποκατάστατο συγκεντρωτικό αποτέλεσμα για κάθε εμπλεκόμενη χώρα, υπολογισμένο με βάση τα αποτελέσματα άλλων χωρών με παρόμοιο ιστορικό ψηφοφοριών…
  • Πώς τα πήγαν οι γλώσσες, πλην των Αγγλικών, στον τελικό; Ας δούμε: Ουκρανικά (1η θέση), Ισπανικά (3η), Σερβικά & Λατινικά (5η), Ιταλικά (6η), Ρουμανικά (7η), Πορτογαλικά (9η), Ολλανδικά (11η), Λιθουανικά (14η), Ισλανδικά (23η), Βρετονικά (24η).

Μείνετε συντονισμένοι: επειδή κάθε μέρα προκύπτουν κι άλλα trivia, θα ακολουθήσει και δεύτερο άρθρο!

8 σκέψεις για το “Τελικός Eurovision 2022: Trivia, παρασκήνια και σκέψεις

  1. Προσπαθώ εδώ και κάποια ώρα να ποστάρω ένα σχόλιο και δεν περνάει…
    Πρώτη φορά μου συμβαίνει…

  2. Πολύ εύστοχα τα περισσότερα σχόλια. Μερικές επισημάνσεις
    1. Κάπου διάβασα ότι η Laura Pausini απείχε από την ψηφοφορία λόγω αδιαθεσίας (υπέρταση νομίζω κ γενικά συμπτώματα υπερκοπωσης). Σε κάθε περίπτωση πάντως ήταν μάλλον μέτρια στην παρουσίαση σε σχέση με Alessandro Catellan k Mica. Επίσης δεν μου άρεσε καθόλου το μακιγιάζ της
    2. Γενικώς πολλά τεχνικά λάθη και στις 3 βραδιές (βέβαια γίνονταν κ υπό αναδρομο Ερμή ο διαγωνισμός φέτος)
    3. Πολύ αυθαίρετη η στάση της EBU κατα τον τελικο απέναντι στις 6 χώρες, από τη στιγμή που δεν υπήρχαν κ απτές αποδείξεις σχετικά με τις καταγγελίες (τουλάχιστον μέχρι τώρα)
    4. Ωραιότατες καρτ- ποστάλ
    5. Έλεος με την ομοιότητα μεταξύ Σίας κ Cornelia!!!. Θα το ήθελε πολύ η Σια Κοσσιωνη να μοιάζει στην Cornelia Jakobs! Μου θύμισε παλιοτερα άρθρα καποιων φιλοκυβερνητικων εφημερίδων που όποτε αναφέρονταν στην Μαρεβα Μητσοτάκη έλεγαν “η υπερκομψη Μαρεβα”. Εντάξει, το εμπεδώσαμε, είναι “υπερκομψη”!!!!

  3. Forbidden
    You don’t have permission to access /wp-comments-post.php on this server.

    Μου βγάζει αυτό το μήνυμα όταν πάω να ποστάρω το σχόλιο μου 🙁

        1. Ακολουθούν μερικές σκέψεις του φίλου “Όχι άλλο κάρβουνο”, τις οποίες για κάποιον λόγο το σύστημα δεν άφηνε να ποστάρει, οπότε το κάναμε εμείς εκ μέρους του:

          Όσον αφορά τη διοργάνωση αυτή καθ’ αυτή, αυτό που είδα οπτικά εμένα δε με χάλασε (και η σκηνή χωρίς τον πολυθρύλητο ήλιο μια χαρά έδειχνε. Τώρα βέβαια δεν ξέρουμε πως θα φαινόταν κάποιες συμμετοχές αν ο ήλιος λειτουργούσε). Εκεί που νομίζω υπήρχε θέμα ήταν ο ήχος.

          Ασχολίαστο αυτό με το Αζερμπαϊτζάν! (λυπάμαι που το λέω αλλά υπάρχει θέμα εν γένει με τη συγκεκριμένη χώρα και τις επιτροπές).

          Με αφορμή τη διαφορά μεταξύ ημιτελικού και τελικού για την Τσεχία, έχω την εντύπωση ότι σε γενικές γραμμές (όχι απόλυτα) όσα τραγούδια εμφανίζονται στην αρχή (1-4,5) είναι καταδικασμένα ειδικά στο televoting. Αν θυμάμαι καλά, για ένα μικρό διάστημα είχε καθιερωθεί στο recap τα τραγούδια να παρουσιάζονται με αντίστροφη σειρά.

          Καταπληκτικό στατιστικό αυτό για την Ελλάδα και τις επιτροπές!!!

          Χαίρομαι που υπάρχουν κι άλλοι στους οποίους η Monika τους θύμισε την Mireille Matthieu 🙂

          The Rasmus, Hooverphonic κλπ… Ο κόσμος της Γιουροβίζιον είναι τελικά πολύ σκληρός. Δεν αναγνωρίζει ούτε καριέρες, ούτε περασμένα μεγαλεία…

          Κλείνοντας να πω ότι χαίρομαι που το αγαπημένο μου “In Corpore Sano” διακρίθηκε (έστω κι αν έχασα 50 ευρώ στο στοίχημα γιατί είχα παίξει ότι θα ήταν τριάδα! 😀 )

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.