Τα προεόρτια
Η Νορβηγική τηλεόραση έκανε επίσημη διαμαρτυρία ότι είναι αδύνατη η χρηματοδότηση της Γιουροβίζιον δίχως τη συμμετοχή της Γερμανίας, έτσι έγινε εισαγωγή του νέου συστήματος, όπου, για να προκριθούν οι χώρες, υπολογιζόταν ο μέσος όρος των βαθμών τους των τελευταίων τεσσάρων ετών. Οι επιτροπές είχαν πλέον 8 μέλη πάνω και 8 κάτω από τα 30. Ο υπεύθυνος της γερμανικής τηλεόρασης, Jürgen Meier Beer, πίεσε προς την κατάργηση της γλώσσας (αφού η γερμανική ποπ μουσική ακουγόταν και έκανε επιτυχία μόνο στα αγγλικά), των επιτροπών (ιδιαίτερα μετά από την αδυναμία τους να επιλέξουν –επιτέλους – ένα κομμάτι που θα έκανε κάποια εμπορική επιτυχία) και της ορχήστρας (η οποία δεν ταίριαζε πλέον με την ποπ μουσική), γνώμη που ακολούθησαν και άλλες χώρες. Οι μικρές χώρες αντέδρασαν και η Γερμανία έκανε τον εξής εκβιασμό: ή οι κανόνες θα άλλαζαν ή η Γερμανία θα αποχωρούσε από το διαγωνισμό. Η κρατική τηλεόραση της Αυστραλίας είχε κάνει πρόταση στην EBU να γίνει ο διαγωνισμός του 1997 στο Sydney και η χώρα που κερδίζει τη Γιουροβίζιον να τη διοργανώνει τη μεθεπόμενη χρονιά, κάτι που δεν έγινε δεκτό.
Γενικές πληροφορίες
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη τηλεοπτική μετάδοση μέσω δορυφόρου ως τότε. Για πρώτη φορά μπορούσε κάποιος να δει τη βραδιά στο Ίντερνετ, ενώ 5 χώρες (Γερμανία, Αυστρία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία) ψήφισαν για πρώτη φορά με televoting, έχοντας πάντα και back-up jury, σε περίπτωση προβλήματος. Καταργήθηκε επίσης ο κανόνας που υποχρέωνε να υπάρχουν μουσικοί επί σκηνής οι οποίοι αναπαριστούσαν πως παίζουν τα όργανα που ακούγονται στο play-back. Η απόφαση αυτή όχι μόνο απήλλαξε τον διαγωνισμό από ψεύτικους μουσικούς-μίμους, αλλά ουσιαστικά οδήγησε στην κατάργηση της ορχήστρας, γεγονός που έγινε επίσημα το 1999. Το Ισραήλ δεν μετείχε λόγω της ημέρας μνήμης του Ολοκαυτώματος, έτσι επέστρεψε η Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Επίσης γύρισε η Ιταλία, μετά από τρία χρόνια απουσίας, η οποία εν συνεχεία απείχε μέχρι το 2011.
H διοργάνωση
Ο διαγωνισμός διαδραματίστηκε στο Point Theater, στις όχθες του ποταμού Liffey, κοντά στα docklands. Για τα 40χρονα του διαγωνισμού, η ιρλανδική τηλεόραση ετοίμασε ένα εισαγωγικό τεχνοκρατικό φιλμάκι (το μισό σε 3-D) με πολλές οθόνες και εφέ, καθώς και ένα μίνι αφιέρωμα σε κορυφαίες στιγμές (σε σκηνοθεσία Rory Kelleher). Επίσης, πριν από τα τραγούδια, νικητές, αλλά και παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνες που ξεπήδησαν από τη Γιουροβίζιον, μοιράστηκαν μια εμπειρία τους με το κοινό (αυτό συμβαίνει κάθε 2η καρτ-ποστάλ). Τελευταίοι εμφανίζονται, μετά την Ισλανδία, οι περσινοί νικητές, Fionnuala Sherry και Rolf Løvland που λένε ότι σε μια ώρα θα έχουν όλα τελειώσει. Αναμετάδοση έκαναν η Κορέα, το Ισραήλ, η Αυστραλία και η Γιουγκοσλαβία. Είχε δημιουργηθεί «χωριό της Γιουροβίζιον», με μπαρ, φωτοτυπικά, φαξ, υπολογιστές, τηλεφωνικά κέντρα, κέντρα πληροφοριών, restaurants. Σε μια πρόβα, μια λάμπα έπεσε πάνω σε ένα θεατή, ο οποίος μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.
Οι παρουσιαστές
Στην παρουσίαση ήταν ο Ronan Keating (20 ετών τότε), αρχηγός των Boyzone. Όταν του είπαν ότι επελέγη ήταν σε τουρνέ στο Buenos Aires. Δήλωσε: «I’m shocked, I’m honored and I’m proud». Η παρουσιάστρια -πρώην δασκάλα- και λίγο ξινή Carrie Crowley (32 ετών τότε) πήγαινε στις πρόβες με ποδήλατο, αλλά φορούσε και το ποδηλατικό σορτς, μέσα από την τουαλέτα της, για να μην φαίνονται πολύ το μικρόφωνο και το ακουστικό της. Έχει επίσης γίνει γνωστό ότι δεν επέτρεψαν στο Ronan να μπει στο πάρτι μετά το διαγωνισμό, γιατί δεν είχε πρόσκληση και επιπλέον δεν τον αναγνώρισαν! Ένας δημοσιογράφος κατάλαβε ποιος ήταν και απέφυγαν (;) το σκάνδαλο.
Η αρχή της βραδιάς
Η εισαγωγή έγινε σε τρεις γλώσσες (κελτικά, αγγλικά και γαλλικά). Οι καρτ-ποστάλ (σκηνοθετημένες από δύο γυναίκες, την Neasa Hardiman και την Dearbhla Walsh) έχουν σκηνές από την καθημερινή ζωή των Δουβλινέζων ή τη φύση, ενώ εμφανίζονται και οι καλλιτέχνες, σε ένα χώρο με οθόνες. Το σκηνικό είναι φαντασμαγορικό, εντελώς φουτουριστικό, με οθόνες και ένα κυκλικό γυάλινο πάτωμα και οι φωτισμοί πολύχρωμοι. Παρουσιάζεται ο διευθυντής ορχήστρας, πριν αρχίσει το τραγούδι κι αμέσως πέφτει η λεζάντα με τη χώρα, το τραγούδι και τον καλλιτέχνη. Στο τέλος, βλέπουμε άλλη λεζάντα με τη χώρα, το τραγούδι και τους συντελεστές.
Οι συμμετοχές
Καλοστημένο και με ωραία δεμένες φωνές, το τραγούδι-ύμνος στο πονεμένο νησί της Κύπρου, με ελληνικά στοιχεία, αλλά και ένα υπολανθάνοντα ντίσκο ρυθμό, κέρδισε μια 5η θέση, χάρη στη Χαρά και τον Άντρο Κωνσταντίνου (αδέλφια της γνωστής μας Κωνσταντίνας-CYP 83), ενώ αμέσως μετά ο ποιοτικός έθνικ αμανές της Τουρκίας με την Şebnem Paker εκτοξεύτηκε στην 3η θέση. Η Νορβηγία, εκτός τόπου και χρόνου, με ένα τραγούδι για το… Σαν Φρανσίσκο, με τον βετεράνο Tor Endresen. Φανταστική χορογραφία από την Bettina Soriat (φωνητικά AUT 96), όμως το τραγούδι της ήταν πολύ επαναλαμβανόμενο, τύπου αερομπικ και αδικήθηκε. Πως μια γλυκανάλατη μπαλάντα με μια μέτρια φωνή βρίσκεται στη 2η θέση, αυτό μόνο ο ίδιος ο Ιρλανδός Marc Roberts μπορεί να μας το πει. Ωραία παρουσία η Tanja Ribič, με το παραμυθένιο τραγούδι για τον πρίγκιπα της, κλασσική ενορχήστρωση, αλλά κάπως ασυντόνιστα τα φωνητικά (υπέροχο βόντεο-κλιπ, γυρισμένο στη λίμνη Bled και το κάστρο απέναντι από αυτήν). Ακολούθησαν οι άνευ λόγου και αιτίας υπερβολικοί λαρυγγισμοί της Ελβετής Barbara Berta, ντυμένης με φιδίσιο κοστούμι και συνοδευόμενη από ένα τρομπετίστα και το κλεμμένο (αν και καλοδουλεμένο από τις Mrs Einstein) Ολλανδικό αντίγραφο του Live and let die του Paul McCartney.
Απίθανη φωνή η Alexandra των Jalisse σε ένα ιταλικό τραγούδι με ψηλές νότες, αντικατέστησε την τελευταία στιγμή μια τουαλέτα με ένα μαύρο κοστούμι. Εξαιρετικός και ο Ισπανός Marcos Llunas (αν δεν έκανε τις μούτες στο τέλος… ποιος ξέρει τι θα είχε συμβεί). Από το σόλο κλαρινέτο της Γερμανίας (και την ανύπαρκτη Bianca Shomburg) στις κλασσικές κιθάρες της Πολωνίας η απόσταση είναι όσο η νύχτα με τη μέρα (λίγο συντηρητική πάντως η Anna Maria Jopek, στο folk rock τραγούδι της). Νέα εμφάνιση στο διαγωνισμό για την Εσθονή Maarja (EST 96), πριν από το συμπαθητικό –χαρωπά τα δύο μου δάχτυλα χτυπώ– Βοσνιακό τραγούδι με την Alma Čardžić (BOS 94). Η Célia Lawson, σε ένα τραγούδι με βραζιλιάνικα μουσικά στοιχεία, καταστράφηκε από την αυστηρή παρουσία τεσσάρων ανέκφραστων χορωδών με γυαλιά ηλίου, οι οποίοι χτυπούσαν και αυτοί τα δάχτυλά τους, εντελώς όμως ασυντόνιστα. Ωραίο το gimmick με τον Σουηδό μαέστρο Curt-Eric Holmquist ντυμένο βοσκό (ή κάτι τέτοιο), αλλά πως “κόλλαγε” αυτό το look με το τραγούδι της ανολοκλήρωτης αγάπης τριών ξανθών νεαρών (Blond) για μια κοπέλα;
Η Μαριάννα Ζορμπά, με τα ζήλια στο χέρι και όλα τα όργανα επί σκηνής να παίζουν ζωντανά (εξ ου και τα λάθη) κρατήθηκε στο ύψος της, παρά τις ψιλοπαραφωνίες και το κίτρινο φόρεμα που δεν την κολάκευε καθόλου. Η Μάλτα και η Debbie Scerri (γνωστή από το φεστιβάλ ΕΟΚ-Κύπρου-Μάλτας) προσπάθησαν να δώσουν μια ονειρεμένη συμμετοχή, αλλά η κλεισμένη φωνή της κοπέλας δεν βοήθησε καθόλου. Αξιοπρεπείς οι V.I.P. για την Ουγγαρία. Θεατρική ερμηνεία (και ωραία περούκα) από τη σούπερ-σταρ της ποπ και του κιτς, Alla Pugacheva -θρύλο σε όλες τις ρωσόφωνες χώρες- δεν έπεισε τους κριτές. Δανικό ραπ, με τηλέφωνο επί σκηνής και λεοπάρ αμφιέσεις; Ναι, ήταν ο Kølig Kai και η παρέα του, πριν από το συναισθηματικό (και διφορούμενο) γαλλικό τραγούδι με τη Fanny, η οποία ξεκίνησε ως πάρα πολλά υποσχόμενη κοπελίτσα (έκανε ένα χρυσό δίσκο με διασκευές τραγουδιών της Piaf), πριν καταλήξει στα αζήτητα. Δροσερές, ναζιάρες, πολύχρωμες και λίγο rave (εμφανισιακά) οι “Κροάτισσες Spice Girls”, E.N.I..
Δύο αξέχαστες συμμετοχές έκλεισαν το διαγωνιστικό μέρος. Πρώτοι οι Katrina & The Waves, με την τραγουδίστρια να φορά ένα μεγάλο πράσινο γιακά και τη παράξενη φωνή της να δένει πολύ καλά με αυτή των χορωδών (Miriam Stockley-UK 90 και Beverley Skeetey-RUS 00). Ωραίο τραγούδι, με πανανθρώπινα μηνύματα και απίθανη ενορχήστρωση (τι ωραία η τρομπέτα!), δίκαιο βραβείο, με την μεγαλύτερη διαφορά μέχρι τότε (70 βαθμοί) από το 2ο τραγούδι. Χαρισματικός σώουμαν (παρότι θυμίζει πολύ τον David Bowie) ο Ισλανδός Paul Oskar, έδωσε ένα ανεπανάληπτο θέαμα, με τη βοήθεια ενός καναπέ και τεσσάρων δίμετρων ξανθών κοριτσιών, σε ένα tecno τραγούδι. Αν είχε διαγωνιστεί επί τηλεψηφοφορίας, αναμφισβήτητα θα είχε πλασαριστεί πάρα πολύ ψηλά…
Το διάλειμμα
Οι δύο παρουσιαστές ξαναβγαίνουν, ντυμένοι στα μαύρα. Η Carrie εξηγεί την καινοτομία του televoting κι ακολουθεί το medley, ειδικά για τις 5 χώρες. Ανοίγουν οι γραμμές, ενώ ο Ronan έχει ήδη φύγει για το διάλειμμα, με χορευτές από όλη την Ευρώπη. Μαζί με το συγκρότημά του, τους Boyzone εμφανίστηκαν με το Let the message run free (χρησιμοποιήθηκε αργότερα σε τηλεοπτική και ραδιοφωνική διαφήμιση). Υπήρχε διαφωνία για το ποιο τραγούδι θα πουν. Οι ίδιοι το είδαν ως προώθηση για τη διεθνή τους καριέρα. Πριν καταλήξουν σε αυτούς (προτιμήθηκαν τελικά ως νεότεροι) οι διοργανωτές σκέφτηκαν τον Van Morrison. Η Carrie βγαίνει με ένα μαβί-ασημί φόρεμα κι ευχαριστεί τους καλλιτέχνες για το διάλειμμα, σε τρεις γλώσσες. Διεκπεραιώνει μόνη της τη βαθμολογία, αφού πρώτα παρουσιάσει την εκπρόσωπο της EBU, Marie-Claire Vionnet. Φαβορί ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιρλανδία και η Ιταλία (όλες μπήκαν στην τετράδα).
Extra πληροφορίες
Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκαν εξ ολοκλήρου ψηφιακές κάμερες και εισήχθη η τηλεσκοπική κάμερα, τοποθετημένη 10 μέτρα πάνω από το έδαφος. O σκηνοθέτης, Ian McGarry, ήταν αυτός που έπεισε το 1987 τον Johnny Logan να πει ο ίδιος το τραγούδι και όχι ο αδελφός του. Επίσης ήταν μέλος της ορχήστρας στην επιλογή του 1967, στη Γιουροβίζιον του 1971, σκηνοθέτης το 1981 και δημιουργός ορισμένων από τις κάρτ-ποστάλ το 1993. Είναι η μοναδική χρονιά της Marie-Claire Vionnet ως scrutineer, βοηθός του Frank Naef από το 1978 ως το 1992 (την βλέπουμε on-camera σε πολλές γιουροβίζιον). O διαγωνισμός αυτός έμεινε στην ιστορία για τη συντριπτική νίκη της Αγγλίας, η οποία έκανε τότε ρεκόρ βαθμών (227) και απόστασης από το δεύτερο τραγούδι, της Ιρλανδίας (70 βαθμοί).
Trivia
- Οι δημοσιογράφοι ρώτησαν αν ο διαγωνισμός θα έπληττε την αξιοπιστία των Catrina & the Waves ως συγκροτήματος. Η Catrina απάντησε, «Ποια αξιοπιστία ; μετά από το διεθνές χιτ (σ. σ. το “Walking on sunshine”), το γκρουπ περιορίστηκε στο να τραγουδά σε βρετανικές και γερμανικές στρατιωτικές βάσεις!». Αίσθηση είχε προκαλέσει και η πληροφορία ότι αγόρασε το πουκάμισό της έναντι 4 λιρών σε καλάθι της λαϊκής, διότι δεν της είχαν απομείνει χρήματα (η υποβολή υποψηφιότητας στο BBC κοστίζει πολλές λίρες).
- Άσχετα με το αν το τραγούδι της Κύπρου έχει γραφτεί από τον Παναγιώτη Μαθιέλλη ή την Κωνσταντίνα, η ίδια εμφανίστηκε στο βίντεο-κλιπ.
- Ακούγεται ότι η RAI είχε δώσει εντολή στους Jalisse να μην δώσουν το 100%, διότι δεν ήθελε με τίποτα να διοργανώσει τον διαγωνισμό (κάτι αντίστοιχο υποστήριζαν οι Iσπανοί φαν ότι έγινε με την Pastora Soler). Ακολούθησε η μεγάλη αποχή της χώρας. Οι πιθανότεροι λόγοι είναι η αντίδραση στο πρόστιμο που επέβαλε η EBU, επειδή η RAI έβαζε διαφημίζεις πάνω στις καρτ-ποστάλ, η χαμηλή τηλεθέαση, η ισχνή παρουσία των ιταλικών συμμετοχών στα charts, η γενικότερη αδιαφορία για τη Γιουροβίζιον, από μία χώρα με πλήθος μουσικών διαγωνισμών και σώου.
- Από τους V. I. P. ο Gergő Rácz επανήλθε ως χορωδός το 2008 (στο “Candlelight”) και συνθέτης το 2011 (στο “What about my dreams”) και ο Viktor Rakonczai ως χορωδός και συνθέτης το 2008 και συνθέτης το 2011.
- Στα φωνητικά της Σλοβενίας εμφανίστηκαν δύο από τους Đavoli. Οι “Διάβολοι” ήταν ένα ποπ-ροκαμπίλι γκρουπ από την Κροατία που σημείωσε τεράστια επιτυχία και στη Σλοβενία μεταξύ 1983 και 1992, οπότε διαλύθηκαν. Έκαναν πολλές επιτυχίες, όπως τα διαχρονικά “Ostani uz mene”, “Ja volim je” και “Jagode i čokolada”.
- Από τους Blond, o Gabriel Forss επανήλθε δύο φορές στα φωνητικά, στο νικητήριο “Take me to your Heaven” (SWE 99) και το “Desire” (MAL 00).
- Η Alla Pugacheva είναι τεράστιο όνομα στην πρώην Ε.Σ.Σ.Δ., έχοντας πουλήσει πάνω από 250 εκατομμύρια δίσκους. Την εβδομάδα της Γιουροβίζιον εμφανιζόταν πάντα με λιμουζίνα, φορώντας άλλοτε ροζ κι άλλοτε γαλάζια γούνα, και κρατώντας πολύχρωμα μικρά τσιγάρα.
- Σε συνέντευξή της η Carrie Crowley αποκάλυψε ότι, επειδή ο Ronan Keating δεν είναι τόσο ψηλός, για να μην τον φέρει σε δύσκολη θέση, στις πρόβες φορούσε παντόφλες!
Ίσως η πιο δυνατή χρονιά (μαζί με το 1994 και το 1991) των 90´s!
Το τοπ μου:
01. Ιταλία: Τόσα χρόνια μετά, ακόμα δεν έχω αποφασίσει για το #1 μου!
01. Ελλάδα: Η πιο αγαπημένη μου Ελληνική συμμετοχή ever! (ακολουθεί αυτή του 1976).
03. Σλοβενία: Μαζί με το Sebi οι κορυφαίες Σλοβένικες συμμετοχές.
04. Κύπρος: Το καλύτερο dam dapadapa dam στην ιστορία του διαγωνισμού! 🙂
05. Ισπανία: Από τις σπάνιες περιπτώσεις που τόσο “σιροπιαστοί” στίχοι δε με ενοχλούν.
06. Τουρκία: Εξαιρετικές έθνικ πινελιές!
07. Ηνωμένο Βασίλειο: Σε μια τόσο δυνατή χρονιά δεν ξέρω αν άξιζε τη νίκη. Καλό τραγούδι όμως.
08. Ισλανδία: Περισσότερο για την εντυπωσιακή σκηνική παρουσία ίσως.
Κάποια στατιστικά trivia: Το 1997 είναι η μοναδική χρονιά που έχω τόσο την Ελλάδα όσο και την Κύπρο στο τοπ 5 μου! (Το 1983 τις έχω επίσης και τις δύο αλλά στο τοπ 10). Επίσης το 1997 είναι η μοναδική χρονιά που έχω Ελλάδα, Κύπρο, Τουρκία στο τοπ 10!
Το 1997 είναι η χρονιά που έχω παρακολουθήσει βιντεοσκοπημένη περισσότερο από κάθε άλλη στην ιστορία της Eurovision (κοινώς ασυνείδητα είναι μάλλον η αγαπημένη μου Euroχρονιά ever). Με εξαίρεση 5-6 τραγούδια που πραγματικά δεν τα μπορώ και τα βάζω στο forward, σχεδόν όλα τα τραγούδια, ακόμα και αυτά που δεν είναι στη δεκάδα μου, ένα ενδιαφέρον – έστω και οπτικό- μου το προκαλούν (π.χ. Ρωσία, Δανία, κλπ). Στο προσωπικό μου ΤΟP 10 της χρονιάς και η Ελλάδα και η Κύπρος, ενώ το 12άρι μου είναι το ΗΒ (δηλαδή και ο πραγματικός νικητής του διαγωνισμού-σπάνια μου συμβαίνει). Ωραία και η διοργάνωση των Ιρλανδών, και για να είμαι ειλικρινής προσωπικά βρήκα πολύ καλή ως παρουσιάστρια την Carrie Crawley. Κάτι γλυκά ντροπαλό μου έβγαλε και ο Ronan Keating
Ήταν και για εμένα μία από τις αγαπημένες μου χρονιές.
Θεωρώ ότι οι συμμετοχές που ξεχώρισαν ήταν πέντε:
H Σλοβενία ( παραμυθένια η Tanja Ribic ), η Ισλανδία ( άψογος ερμηνευτικά και σκηνικα ο Paul Oscar, και επιπλέον κομμάτι με προσωπικότητα και κότσια για το κάπως παλαιομοδύτικο στυλ που είχε ο διαγωνισμός τότε ) , η Ρωσσία ( primadonna οντως η Pugachova, η εμπειρία της και η αυτοπεποίθηση της προφανής ), η Κύπρος ( η καλυτερη συμμετοχή της χώρας αν θέλετε τη γνώμη μου ) και η Πολωνία. Ειδικά για την Πολωνία ήθελα να πω ότι διαφωνω με το σχόλιο περι συντηριτηκότητας. Την βρήκα πολύ αισθησιακή ερμηνευτικά και κλασσάτη ενδυματολογικά. Αντιθέτως αρκετά συντηριτική μου φάνηκε η Μαριάννα και η Ελλάδα, με μία κάπως υπερφορτωμένη, δυσκίνητη σκηνική παρουσία και πολύ άγχος επί σκηνής. Το ίδιο το τραγούδι μου θύμιζε περισσότερο ανατολή παρά μεσόγειο.
Ήθελα να πω ότι θεωρώ υπερβολικά υπερτιμημένη εκείνη τη χρονιά την κοιμισμένη συμμετοχή της Ιρλανδίας και παντελώς άθλια την αντίστοιχη της Μάλτας. Ειδικά οι συγκεκριμένες χώρες μαζί μεε το Ηνωμένο Βασίλειο είχαν πάντοτε κορυφαία πλασσαρίσματα καθόλη την δεκαετία του ’90 παρότι στέλνανε αδιάφορα τραγούδια. Ο λόγος απλώς ότι τραγουδούσαν στα Αγγλικά.
Λίγα σχόλια για τις υπόλοιπες συμμετοχές : πολύ καλός στο τραγουδιστικό κομμάτι ο ισπανός, κάπως άψυχες οι συμμετοχές της Εσθονίας και της Γαλλίας, θεωρώ κάπως αδικιμένη την Κροατία. Τα κορίτσια του αλα spice girls συγκροτήματος της βγάζανε πολύ ενέργεια και μπρίο στο βιντεο κλιπ του τραγουδιού αλλά δεν κατάφεραν να “γεμμίσουν” τη σκηνή με την χορογραφία τους εκείνη τη βραδιά στο Δουβλίνο. Ακόμα πιο άδικη η θέση της Πορτογαλίας. Ωραία κοπέλα με ιδιαίτερη φωνή. Άξιζε μία πολύ καλύτερη τύχη.
Συμφωνώ με τα σχόλια για την Ιρλανδία κ τη Μάλτα στα 90s…λόγω γλώσσας κατάφερναν πάντα να πλασαριστουν ψηλά. Αν και για να ειμαι ειλικρινής ή συμμετοχή της Μάλτας δεν με χαλάει τόσο (είχε στείλει κ χειρότερα εκείνη την περίοδο). Περισσότερο με χάλαγε ή ερμηνεία της debbie scerri. Iconic πραγματικά στιγμές πρόσφεραν η Ισλανδία (ύψιστη αδικία ή θέση του για ένα τόσο mainstream τέκνο κομμάτι), ή Δανία, κ η Ρωσία, ενώ θα συμφωνήσω ότι η Πολωνεζα ήταν πραγματικά εκρηκτική και παρά τους θρησκευτικούς ολίγον στίχους του τραγουδιού, έβγαλε κάτι μάλλον αισθησιακό (κ επιπλέον φωνάρα). Την 6η θέση της Ισπανίας εκείνη τη χρονιά δεν την κατάλαβα ποτέ. Δεν λέω πολύ δυνατή ή ερμηνεία του Marcos, αλλά το τραγούδι με παρέπεμπε σέ τραγούδι τίτλων μεξικανικης σαπουνόπερας. Τέλος το ελληνικό τραγούδι ίσως πήγαινε κ καλύτερα εάν δεν επέμεναν στη live απόδοση και εάν ή Μαριάννα ήταν πιο ανάλαφρη κινησιολογικα. Κλασσικό ελληνικό έντεχνο της εποχής
Να συμπληρώσω επισης πως όταν πρωτοακουσα το “Χόρεψε”, μου θύμισε έντονα “Του πόθου το αγρίμι” με την Ελευθερία Αρβανιτάκη
Χμμ δεν έχεις και πολύ άδικο!