Παρασκήνια 1997: Το “Χόρεψε” ακυρώθηκε, αλλά έγινε πάλι δεκτό! Πως σχετίζεται ο Γιώργος Νταλάρας;

Παρασκήνια 1997: Το “Χόρεψε” ακυρώθηκε, αλλά έγινε πάλι δεκτό! Πως σχετίζεται ο Γιώργος Νταλάρας;

Στην κλειστή επιλογή πήραν μέρος η Άννα-Μαρία Λογοθέτη και οι North by Northwest. Επίσης ο Διονύσης Σχοινάς (με το Αγάπη είναι), η Άντζυ Σαμίου (ίσως με το Χάος ή το Σώμα και Ψυχή ή κάποιο άλλο τραγούδι από το τέταρτό της άλμπουμ που κυκλοφόρησε αμέσως μετά) κι ο Μιχάλης Ρακιντζής. Η επιτροπή αποτελείτο από τους: Δάφνη Μπόκοτα, Δάφνη Τζαφέρη, Γιώργο Παπαδάκη, Λευτέρη Κογκαλίδη, Αλέξη Κωστάλα, Άκη Έβενη και Σάσα Μανέτα.

%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%b1%ce%ba%ce%b9%ce%bd%cf%84%ce%b6%ce%ae%cf%82

Προκλήθηκε απίστευτο σκάνδαλο, διότι το “Χόρεψε” (που προοριζόταν αρχικά για τη Μελίνα Κανά, τη Σαμπρίνα ή τη Μαρία Πολυκανδριώτη), αν και είχε έρθει πρώτο, δεν είχε την υπεύθυνη δήλωση ότι δεν είχε ακουστεί πουθενά, άρα ήταν άκυρο ως συμμετοχή! Η ΕΡΤ λοιπόν ανακοίνωσε τότε επίσημα ως ελληνική συμμετοχή το δεύτερο, το τσιφτετέλι Αν δεν αγαπήσεις δεν θ’αγαπηθείς με τον Δημοσθένη Στριγκλή (σημειωτέον ότι είχε υποβάλλει επίσης και μια μπαλάντα). Το κανάλι, το οποίο έψαχνε άλλο ερμηνευτή από τον Δημοσθένη Στριγκλή (είχε γίνει κρούση στη Δέσποινα Βανδή, τον Διονύση Σχοινά, τη Φιόνα Τζαβάρα και τη Μαρία Πολυκανδριώτη), αποφάσισε να επιστρέψει στο πρώτο τραγούδι, μετά από τρεις εβδομάδες,αφενός επειδή δεν αποδέχτηκε κανείς από τους καλλιτέχνες την πρόταση, αφετέρου επειδή κι ο συνθέτης δεν δεχόταν να το ερμηνεύσει κανένας άλλος, πλην του ιδίου.

%cf%84%ce%b6%ce%b1%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%b2%ce%b1%ce%bd%ce%b4%ce%ae%cf%80%ce%bf%ce%bb%cf%85%ce%ba%ce%b1%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%b9%cf%8e%cf%84%ce%b7

Μόλις ακυρώθηκε, ο Δημοσθένης Στριγκλής βγήκε έξαλλος στα κανάλια, για να κάνει καταγγελίες, φώναζε πως δεν σεβάστηκαν τους χρυσούς του δίσκους (ποιους;) και έστειλε εξώδικο στην ΕΡΤ. Πάντως η Δαφνη Μπόκοτα δήλωσε πως η ΕΡΤ ήταν αδύνατον από το τρίτο τραγούδι και κάτω να παράσχει υποστήριξη, δίνοντας το γνωστό στίγμα για χαμηλό επίπεδο των συμμετοχών.

%cf%83%cf%87%ce%bf%ce%b9%ce%bd%ce%bf%cf%8d%cf%83%ce%b1%ce%bc%ce%af%ce%bf%cf%85

Η συζήτηση συνεχίστηκε για καιρό στα τηλεπαράθυρα, με τη συμμετοχή των κλασικών γιουροβιζιονολόγων (Μπέσσυ Αργυράκη, Ρόμπερτ Ουίλλιαμς κλπ.), οι οποίοι προσπαθούσαν -και σωστά- να ηρεμήσουν τα πνεύματα. Το βίντεο-κλιπ γυρίστηκε στην Αθήνα και τη Σαντορίνη, από την οποία είδαμε μόνο μια μαύρη παραλία. Στη σκηνή εμφανίστηκε η Μαριάννα φορώντας, όπως ανέφερε στη μετάδοσή της η Δάφνη Μπόκοτα, μια δημιουργία κάποιας κυρίας Τσολακάκη (είναι άραγε η πρώην σύζυγος του Νίκου Χατζηνικολάου; ΟΧΙ! Η μοδίστρα, με έδρα τον Κορυδαλλό, ονομάζεται Σούλα Τσολακάκη) στο χρώμα της ώχρας ή του ξεθωριασμένου κίτρινου (άλλη πηγή δίνει ως ενδυματολόγο την κυρία Έλενα Χατζηαθανασίου). Στόχευε τότε -όπως δήλωνε- στις πρώτες θέσεις, διότι το τραγούδι γράφτηκε  εκ βάθους καρδίας, αυθόρμητα και όχι ειδικά για τον διαγωνισμό. Για εκείνη η Γιουροβίζιον ήταν ένα όνειρο ανέφικτο και ουτοπικό, μιας και πίστευε ότι μετράνε τα κυκλώματα και οι εταιρίες. Χρόνια αργότερα δήλωσε πως δεν έφταιγε το φόρεμα για τη μέτρια εμφάνιση, αλλά τα πολιτικά παιχνίδια και ότι η Γιουροβίζιον της κατέστρεψε την καριέρα.

%cf%83%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%ae%cf%82%ce%bd%cf%84%ce%b1%ce%bb%ce%ac%cf%81%ce%b1%cf%82

Η μπάντα επί σκηνής (η οποία έκανε τα λαθάκια της) συνόδευε τότε τις εμφανίσεις του Γιώργου Νταλάρα. Οι μουσικοί, στη μοναδική ερμηνεία της βραδιάς με live όργανα, παίζουν νταούλι (Βλαδίμηρος Πέτσας), λαούτο (Δημήτρης Μαργιολάς), τζεμπέ (Πέτρος Κούρτης) και τζουρά (Νίκος Κατσίκης) και η ίδια ζήλιες, έμπνευση που είχε και η Τουρκάλα ερμηνεύτρια, πιο πριν, ενώ τα ίδια κρουστά εμφάνισε και η Μαλτέζα αμέσως μετά. Υπήρχαν πολλά προβλήματα με τον ήχο: αφενός η σκηνή ήταν πολύ μακριά από την ορχήστρα, αφετέρου η ενορχήστρωση του -εκλιπόντος- Ανακρέοντα Παπαγεωργίου, μονίμου συνεργάτη της ΕΡΤ, ήταν «βαρυφορτωμένη» με ποικίλματα, που έδιναν ένα υπερβολικό ακουστικό αποτέλεσμα.

Στη διάρκεια της δεξίωσης της ελληνικής αποστολής στο Δουβλίνο η Μαριάννα Ζορμπά αρραβωνιάστηκε με τον συνθέτη Μανώλη Μανουσέλη (ο οποίος είναι πίσω από το άλμπουμ με τα Λάτιν του Νταλάρα-ιδρυτής ο ίδιος των Raza de Cobre). Ο Ιταλός σχολιαστής αναρωτιέται αν το τραγούδι είναι ελληνικό ή τουρκικό και τι επιχειρεί η Ελλάδα με αυτό. Ας σημειωθεί πως στην επιτροπή την τελική βραδιά μετείχαν ο Θωμάς Μπακαλάκος, η Πετρή Σαλπέα και η Λίτσα Σακελλαρίου. Πριν από την τελική βραδιά, Έλληνας φαν, ο οποίος ήταν τότε “στα πράγματα” ισχυριζόταν ότι κάποιοι από τους βαθμούς προς την Ελλάδα (από την Κύπρο, τη Μάλτα, την Ισπανία και την Κροατία) ήταν προσυμφωνημένοι εν όψει του αποκλεισμού που μας απειλούσε και όντως επαληθεύτηκε. Τουλάχιστον γλιτώσαμε τον αποκλεισμό για μία χρονιά, έστω χάρη σε έναν μόλις βαθμό (η Ελλάδα σωζόταν με 38 και πήρε 39)… Ο Τύπος δεν ασχολήθηκε σχεδόν καθόλου, δεν πρόσεξε καν το απαξιωτικό πλάνο του σκηνοθέτη, ο οποίος στο τέλος, αντί να δείξει τους Έλληνες φαν (ή έστω κάποιους ξένους φαν), εστίασε σε ένα αδιάφορο τμήμα του κοινού…

Η ίδια εργάστηκε ως καθηγήτρια πιάνου σε δημοτικό σχολείο και θεώρησε τότε τη συμμετοχή της ως μια δικαίωση για την καριέρα της (είχε ήδη δύο δίσκους στο ενεργητικό της). Αφού έζησε για κάποια χρόνια στην Κρήτη, μετανάστευσε στη Γερμανία. Πλέον έχει επιστρέψει.

Πριν από λίγο καιρό και με αφορμή την αποθέωσή της στη Γερμανία από τους τοπικούς φαν, της κάναμε ένα αφιέρωμα, με παρασκήνια που αποκαλύπτει η ίδια και φωτογραφικό υλικό. Απολαύστε το.

Επιπλέον αποκαλυπτικά παρασκήνια μπορείτε να διαβάσετε σε συνέντευξη που μας παραχώρησε το 2023.

Το τραγούδι ηχογραφήθηκε εκ νέου το 2004 στο άλμπουμ της «Σαν μινωικό καράβι». Δείτε κι ακούστε την εμφάνιση στη Γιουροβίζιον, αλλά και μια πρόσφατη διασκευή.

https://www.youtube.com/watch?v=gpOruRnyVHo

https://www.youtube.com/watch?v=zB1fvAP-ZDA

2 σκέψεις για το “Παρασκήνια 1997: Το “Χόρεψε” ακυρώθηκε, αλλά έγινε πάλι δεκτό! Πως σχετίζεται ο Γιώργος Νταλάρας;

  1. Το φόρεμα είναι δημιουργία της κυρίας Σούλας Τσολακάκη (όχι της Κρίστυ, συζύγου Χατζηνικολάου). Πληρώθηκε, δε, από την ίδια την κυρία Ζορμπά. Η ΕΡΤ τότε δεν είχε εξασφαλίσει κονδύλιο για τα ρούχα των μουσικών και της ιδίας. Τα φώτα και το σκηνικό επιμελήθηκε η Δάφνη Τζαφέρη, δεν υπήρχε ούτε ενδυματολόγος, ούτε κομμωτής (τον έστειλαν την τελευταία μέρα), ούτε οργανωμένο πάρτι πέραν της “ελληνικής βραδιάς” (σε μια ταβέρνα με δημοσιογράφους, χωρίς μουσική – παίχτηκε μόνον το τραγούδι μας, με την κιθάρα του Μανουσέλη), ούτε και κινησιολόγος και επιμελητής εμφάνισης, μόνη της πάλεψε η Μαριάννα. Σχεδόν μηδαμινή η υποστήριξη από την ΕΡΤ, αυτά ήταν πραγματικά τα “πέτρινα χρόνια” για την Ελλάδα στον διαγωνισμό. Πανάξια βγήκαμε 12οι, αξίζαμε και ακόμα καλύτερα. Ξεχνάμε ότι βρίσκονται άλλα τόσα κάτω απ’τη δική μας συμμετοχή, αρκετά από αυτά, ΠΟΛΥ καλά κομμάτια.

    1. Καταρχάς να σας ευχαριστήσω που μπήκατε στον κόπο να διαβάσετε αυτό το -κάπως παλαιό- άρθρο. Όντως δεν είναι η πρώην σύζυγος του Χατζηνικολάου, απλά δεν σκεφτήκαμε καν να το αλλάξουμε στο συγκεκριμένο άρθρο… Πράγματι η Μαριάννα πάλεψε μόνη στην “αρένα” και τα κατάφερε πανάξια. Δεν έχει κανείς να της προσάψει τίποτα. Ίσως το έθνικ να μην ήταν πλέον τόσο στη μόδα, καθότι η Γιουροβίζιον ξεκινούσε δειλά-δειλά τη μεγάλη της στροφή προς mainstream κομμάτια. Γκρίνιες, αναλύσεις και υποθέσεις πάντα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν, εξάλλου ανήκουν και αυτές στο “αλατοπίπερο” της Γιουροβίζιον!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.