Το 1999 η Ελλάδα δεν έλαβε μέρος λόγω αποκλεισμού. Τότε υπολογιζόταν ο μέσος όρος βαθμολογίας των τελευταίων πέντε ετών (1994-8), ένα σύστημα που προκάλεσε ασφυξία, αφού κάποιες χώρες (όπως η Ελβετία) δεν είχαν καμία ελπίδα να ανακάμψουν, ενώ άλλες, όπως η Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατέληξαν να έρχονται 7ες και να αποκλείονται. Ας σημειωθεί το γεγονός πως η Ελλάδα ήταν πρώτη επιλαχούσα (24η), αλλά με ξαφνική της (περίεργη ομολογουμένως) απόφαση η EBU μείωσε τις συμμετέχουσες χώρες από 25 σε 23, κάτι που δεν επαναλήφθηκε καμία άλλη χρονιά. Το 8, 9 % είναι το αρνητικό ρεκόρ τηλεθέασης όλων των εποχών στην Ελλάδα, όσον αφορά στη Γιουροβίζιον. Το 2000 η διοίκηση της ΕΡΤ αποφάσισε να απέχουμε ακόμα ένα χρόνο, ώστε να ξεχαστεί το δυσάρεστο αποτέλεσμα του 1998. Η επίσημη δικαιολογία που προέβαλε ήταν οικονομικοί λόγοι.
Το 2001 η Έλενα Παπαρίζου και ο Νίκος Παναγιωτίδης, δύο παιδιά μεταναστών που ζούσαν στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας δόξασαν την Ελλάδα και “έβαλαν ξανά στον χάρτη” τη Γιουροβίζιον. Ο τελικός, τον οποίο παρουσίασε η Δάφνη Μπόκοτα, με τα τραγούδια βιντεοσκοπημένα στο Rex, είχε εννέα υποψήφια τραγούδια, από τα οποία τέσσερα πέρασαν στον μεγάλο τελικό, με νέα εμφάνιση και αποτέλεσμα επιτροπής και τηλεψηφοφορίας.
Υπήρχε αρχικά και το Θα γυρνώ / I’ll return / Je reviens των Νάμα σε Ελληνικά, Αγγλικά και Γαλλικά. Δεν πήγαν όμως στην επιλογή, διότι διαφώνησαν με έναν από τους όρους της ΕΡΤ. Δεν γνωρίζουμε αν το κυκλοφόρησαν με άλλο τίτλο.
Ας σημειωθεί ότι η Λενού (Πετσίλα) είναι κόρη της Νάνας Μούσχουρη, η Μαρία-Λουίζα Βασιλοπούλου ή MLV επανήλθε το 2002 και πως η Αμερικάνα Kay Konnors, φαβορί της επιτροπής (και ιδίως του Γιώργου Κατσαρού, σε αντιδιαστολή με τη Δάφνη Μπόκοτα που επέβαλε τους Antique, για να ακούσει την θρυλική ατάκα), είναι γνωστή από το τελικό τραγούδι τίτλων της «Λάμψης», το οποίο ερμήνευε με την αείμνηστη Βέρα Βεράκου. Η Τζίνα Φωτεινοπούλου, που κάνει καριέρα στο κλασικό τραγούδι, έκανε φωνητικά στον Πασχάλη (Ελλάδα 1977) στο 2ο μέρος της συναυλίας του στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και αντικατέστησε μια άλλη καλλιτέχνιδα (την Μπίκα Δρούγα).
Στα εννέα και το ραπ Σαντορίνη με τον Δημήτρη Λασκαρίδη, προωθούμενο από την ΕΡΤ-3 (ο Λευτέρης Κογκαλίδης, αν και μέλος της κριτικής επιτροπής, του έκανε ειδική εκπομπή πριν από τον τελικό κάτι που δεν έγινε ξανά ποτέ για μεμονωμένο υποψήφιο). Τους υποψήφιους συμπληρώνουν η Σίσσυ (Θεοδοσία) Μπίτζου και το ντουέτο Μαρία Καραγκούνη & Θανάσης Δημόπουλος. Το διάλειμμα είχε ένα medley από ελληνικές συμμετοχές, ερμηνευμένο από την ορχήστρα της ΕΡΤ. Οι Antique κέρδισαν χάρη στην τηλεψηφοφορία (45 % έναντι 30 %), αφού είχαν ισοβαθμίσει με την Κay Κonnors, της οποίας η προφορά (σπαστά Ελληνικά) κάπως ξένιζε. Βεβαίως, ένα παρατηρητικό μάτι βλέπει στην κάρτα της ΕΡΤ ότι το σύνολο στη στήλη των Antique βγαίνει 114 %!
Την κίνηση επιμελήθηκε ο Γιώργος Καλογερόπουλος (υπεύθυνος και το 1992). Λίγο πριν τον τελικό στην Κοπεγχάγη, η βοηθός που μετέφερε τα ρούχα της Έλενας, της έκαψε κατά λάθος το παντελόνι, έτσι έφεραν άρον-άρον από τη Σουηδία τη σχεδιάστρια που το έφτιαξε από την αρχή. Ιστορία έχει γράψει η τελική πρόβα, με την Έλενα να ακούγεται πολύ μπάσα και τους φαν να ανησυχούν. Σίγουρα, πάντως, όποιος κατάφερε να προβλέψει, βάσει της εμφάνισης στον ελληνικό τελικό, και κυρίως με τον “μπουκωμένο” ήχο και την κακοφωτισμένη εικόνα που έβγαινε προς τα έξω, ότι το τραγούδι θα ερχόταν 3ο στη Γιουροβίζιον, θα πρέπει να είχε μαντικές ικανότητες… Το τραγούδι πήγε στο #1 σε Ελλάδα (τριπλά πλατινένιο), Εσθονία και Μολδαβία, #3 στη Σουηδία, #4 στη Ρουμανία, #9 στη Νορβηγία, #15 στη Δανία, #75 στην Ελβετία, #85 στη Γερμανία. Μπήκε επίσης χαμηλά στα τοπ κι άλλων χωρών της Ευρώπης, φθάνοντας έτσι στο #9 του Eurochart Hot 100 και το #34 του Ιnternational Top 50 και ήταν η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της χρονιάς από τη Γιουροβίζιον.
Η Ελλάδα ξαναανακάλυψε τον διαγωνισμό, ενώ έγινε μεγάλη συζήτηση για το θέμα της γλώσσας (μείξη Ελληνικών κι Αγγλικών για πρώτη φορά) στα τηλε-παράθυρα, με αντιρρήσεις από τον Μίκη Θεοδωράκη και τον δημοσιογράφο Βασίλη Καββαθά, ο οποίος προσέβαλε το συγκρότημα, αποκαλώντας τους «σουηδικές αντίκες» και «ημι-έλληνες». Ευτυχώς όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης (με εξαίρεση τον «Ταχυδρόμο» και μερικά ακόμα), είδαν με πολύ θετικό μάτι την προσπάθεια που κατέβαλαν και τη θέση που πήραν. Η πρόσφατη τότε επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’ στη χώρα μας μετά από μια μακροχρόνια περίοδο ψυχρότητας μεταξύ των εκκλησιών, αλλά και η δημοτικότητα του συγκροτήματος στις Σκανδιναβικές, τις Βαλτικές χώρες και τη Γερμανία (και φυσικά το “θανατηφόρο” -γεμάτο ηδυπάθεια- βλέμμα της Έλενας και ο επαγγελματισμός του γκρουπ) συνέβαλαν στην κατάκτηση της 3ης θέσης, με ένα τραγούδι που παιζόταν πρώτο φαβορί, ωστόσο η νίκη ήταν -σύμφωνα με την προσωπική εκτίμηση του γράφοντος- «ταμένη» στην Εσθονία, ίσως διότι έπρεπε να «της κλείσουν το στόμα»: ήταν η μόνη χώρα που αντέδρασε σθεναρά στην απαράδεκτη θέσπιση του κανόνα για τις χώρες BIG-4, δηλαδή Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία (που έγιναν BIG-5 με την επιστροφή της Ιταλίας).
Στα φωνητικά ήταν τέσσερις Σουηδές, ενώ στην επιλογή –αντί της μίας- υπήρχε ένας Έλληνας Θεσσαλονικιός τραγουδιστής, ονόματι Γιώργος. Να σημειωθεί επίσης πως η ξανθή ευτραφής χορωδός δεν είναι ξαδέλφη της Lotta Engberg (Σουηδία 1987), όπως ακούστηκε. Επί σκηνής πάντως ήταν η γνωστή στη χώρα της, Shirley Clamp, με συμμετοχές στο Melodifestivalen (2003, 2004-2η, 2005, 2009, 2011, 2014). Επίσης η Jenny Pettersson, γνωστή ως Velvet (φωνητικά Σουηδία 2003, 2004, 2005, MF 2006, 2008, 2009), η Britta Bergström και η Jeannet Olsson (φωνητικά Βέλγιο 2006 και καριέρα σε Δανία και ΗΠΑ)… Μόνο η Olsson κάνει φωνητικά στον δίσκο, ενώ τον μπαγλαμά παίζει στην πραγματικότητα ο Alex Papaconstantinou.
191.000 Σουηδοί ψήφισαν την Ελλάδα. Κυκλοφόρησε κάποια στιγμή ότι ο Νίκος πάσχει από καρκίνο, κάτι που ο ίδιος διέψευσε θυμωμένος, αλλά είχε σχολιάσει ειρωνικά (ως προσπάθεια για συλλογή ψήφων) ο Σουηδός σχολιαστής σε ραδιοφωνική εκπομπή. Tη ρωσική διασκευή έχει κάνει ο Philipp Kirkorov. Η μόνη που αμφισβήτησε ευθέως τη νίκη των Antique ήταν η «μούσα» του Μίμη Πλέσσα, Λόρνα (Λόρνα Κούτση), αοιδός και δικηγόρος, την οποία είχαν αφήσει εκτός big final.
Αξίζει να σημειωθεί πως είχε υποβάλλει συμμετοχή, αλλά δεν πέρασε στον τελικό η Θεοδοσία Τσάτσου (πρώην τραγουδίστρια των Μπλε), με το πολύ προχωρημένο και εμπνευσμένο από ινδικούς ήχους Let the music.
Τέλος, δεν μπορούμε να μην ευχαριστήσουμε τους ακάματους αναγνώστες μας, οι οποίοι μας πληροφόρησαν αφενός ότι η Jenny Pettersson είναι η πασίγνωστη Velvet, αφετέρου ότι στη συνηθισμένη ερώτηση της EBU προς τις χώρες που είναι φαβορί για τη νίκη, εάν επιθυμούν να διοργανώσουν τον διαγωνισμό, η ΕΡΤ απάντησε ΟΧΙ (όπως και το 1977), ισχυριζόμενη πως δεν διέθετε κατάλληλο χώρο, καθώς το ΟΑΚΑ διαμορφωνόταν για τους επερχόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004…