Τα προεόρτια
Η “σαπουνόπερα”, όπως τη χαρακτηρίζουν οι διαδικτυακές ιστοσελίδες ξεκίνησε από πολύ νωρίς. Μέσα σε ένα κλίμα πολέμου απέναντι στη δημόσια τηλεόραση και αλλεπάλληλες κατηγορίες για διασπάθιση χρήματος και «παχυλούς μισθούς» κάποιων ολίγων, αναγκάστηκε να παραιτηθεί ο Πρόεδρος της ΕΡΤ, Χρήστος Παναγόπουλος. Η “σαπουνόπερα” λοιπόν, ή το “θρίλερ”, αν θέλετε, είχε δύο σκέλη: α) ποιος ή ποιοι θα παρουσιάσουν τον εθνικό τελικό και β) ποιος θα μας εκπροσωπήσει, μετά τη χλιαρή αποδοχή του αποτελέσματος του Σάκη Ρουβά (ενώ περίμεναν όλοι με έπαρση και τυμπανοκρουσίες την πρωτιά, αρκεστήκαμε σε μια έβδομη θέση και τη δημόσια συγγνώμη του καλλιτέχνη).
Κρούσεις ή παράκρουση για την παρουσίαση του εθνικού τελικού;
Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος, αυτό της παρουσίασης, ακούστηκε ότι έγινε αρχικά πρόταση στη Ματθίλδη και τη Μπέτυ Μαγγίρα. Η εγκυμοσύνη της δεύτερης, αλλά και τα πλείστα αρνητικά σχόλια για την προηγούμενη μετάδοσή τους, τις ώθησαν στο να αρνηθούν. Η δεύτερη κρούση έγινε στον Γιώργο Καπουτζίδη και τη Ζέτα Μακρυπούλια, οι οποίοι αρνήθηκαν λόγω φόρτου εργασίας. Το νέο ντουέτο, στο οποίο έγινε κρούση και δέχθηκε ήταν η Ναταλία Γερμανού και ο Θέμης Γεωργαντάς, τον οποίο απαίτησε εκείνη, όπως ακούστηκε. Κάποιοι διέρρεαν και το όνομα του – εξαφανισμένου τότε από τα τηλεοπτικά – Γρηγόρη Αρναούτογλου. Λίγες μέρες μετά, η Ναταλία Γερμανού δήλωσε επίσημα πως οι υποχρεώσεις της στην τηλεόραση του ALPHA δεν της επέτρεπαν κάτι τέτοιο και απέρριψε τελικά την προσφορά. Από το STAR διέρρευσε πως δέχθηκε ο Νίκος Αλιάγας, κάτι που αποδείχθηκε ψευδής είδηση και ενώ ψιθυριζόταν δειλά-δειλά το όνομα της Ρίκας Βαγιάννη, με το σκεπτικό ότι, προς εξοικονόμηση χρημάτων, η ΕΡΤ έπρεπε να στραφεί σε μια πιο οικονομική λύση «εκ των ενόντων» ένα αξιόπιστο site του εξωτερικού (το nationalfinals) έδινε ως συμπαρουσιαστή της τον Γιώργο Αμυρά (και λίγες μέρες μετά πάλι τον Θέμη Γεωργαντά), παράλληλα δε, με την επιστροφή του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, «έπεσε στο τραπέζι» το όνομα της Μαρίας Σαράφογλου (ήταν η αντικαταστάτρια της Πόπης Τσαπανίδου), που είχε κάποια συμμετοχή στη διοργάνωση του 2006, ακόμα και της Δάφνης Μπόκοτα!!! Το μόνο σίγουρο είναι η γενναία περικοπή του budget, από 680.000 Ευρώ το 2009 σε 500.000 Ευρώ. Ξεχάσαμε και τη Βίκυ Καγιά, η οποία έσπευσε από τον Νοέμβριο κιόλας να διαδώσει ότι εκείνη θα είναι η παρουσιάστρια, προκαλώντας θυμηδία στους διαδρόμους του ραδιομεγάρου της Αγίας Παρασκευής και όχι μόνο… Η τελευταία εκδοχή ήθελε στο πλάι της Ρίκας Βαγιάννη το πρώην μοντέλο, πρώην Σταρ Ελλάς και κριτή reality show, Τζένη Μπαλατσινού. Η επιβεβαίωση ήρθε μέσα από την εκπομπή της πρώτης, όπου ήταν καλεσμένη η δεύτερη και ανέλυσαν τα σχέδια τους για την ελληνική επιλογή. Η Δαφνη Μπόκοτα, πάντως, είπε πως ποτέ δεν της έγινε πρόταση από την ΕΡΤ να επανέλθει.
Εκπρόσωποι “εισαγωγής”
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος, αυτό της εκπροσώπησης, η σπέκουλα άρχισε ήδη από το Νοέμβριο του 2009, με τη φήμη περί υποψηφιότητας των Stavento. Μόλις αυτό διαψεύστηκε, δημοσιοποίηθηκαν τα πρώτα ονόματα που «έκλεισαν» για μια ανοιχτή επιλογή, ακόμα πιο πριν, από τον Αύγουστο, αυτό της Ελληνο-Βελγίδας Κατερίνας Αυγουστάκη και της Ελληνο-Γαλλίδας, Δέσποινας Ρίτση (Despoina Ricci), η οποία όμως είχε από τότε «δεύτερες σκέψεις», λόγω των υποχρεώσεών της, κάτι που επιβεβαιώθηκε αργότερα, προφασιζόμενη αδυναμία να προετοιμαστεί κατάλληλα, λόγω του επερχόμενου δίσκου της στη Γαλλία. Μάλιστα η πρώτη δήλωνε: «Το γούρι μου στον τελικό θα είναι η δύναμη της μητέρας μου και ένα κόσμημα με τη στάχτη της που έχω πάντα μαζί μου» αλλά και «αν δεν πάω με την Ελλάδα, θα πάω με την Πολωνία». Η Πωλίνα, δήλωνε σε πρωινή εκπομπή: “Ο Γιώργος Αλκαίος πιστεύω ότι έχει γράψει ένα δυνατό κομμάτι με πολύ έντονο το έθνικ στοιχείο” και “Δίνω μόλις 5% πιθανότητες να έχω πέσει έξω”. Μήπως ήξερε κάτι παραπάνω;
Η λίστα μεγαλώνει
Μέσα στον Δεκέμβριο, ανακοινώθηκαν ανεπίσημα έξι υποψηφιότητες, όλες προτάσεις δισκογραφικών εταιρειών: οι δύο προαναφερθείσες, η Ελευθερία Ελευθερίου (η οποία μόλις είχε ψηφιστεί να φύγει από το X-Factor, αλλά είχε εξασφαλίσει μια συνεργασία με τον Σάκη Ρουβά· είχε έρθει 7η στην Κυπριακή επιλογή του 2006), οι Émigré (με αρχηγό τον Γιάννη Χανιωτάκη, υποψήφιο το 1998 με δύο τραγούδια και μέλος του έναν χορωδό της Κύπρου 1997), οι Melisses και οι Second Skin (Σάννυ Μπαλτζή και Ιωάννα Μεταξά). Πολύ λίγο μετά προστέθηκε ως 7ο όνομα αυτό του Γιώργου Καραδήμου, γνωστού από ένα ντουέτο με τη Δήμητρα Γαλάνη, όπως μάλιστα δήλωσε ο ίδιος είχε δύο τραγούδια στα υπόψη του. Στις 11/12 θεωρείτο φαβορί η Ελευθερία Ελευθερίου, την ώρα που άλλα δημοσιεύματα έγραφαν πως εκείνη και οι Melisses ήταν ανεπιθύμητοι στην ΕΡΤ, άρα θα αποκλείονταν από την επιλογή…
Γκρίνια, μίρλα και παράπονα
Τα media από την αρχή προέβαλαν – υπέρ το δέον – την Κατερίνα Αυγουστάκη, τα video-clip, την καριέρα της γενικότερα, τις φωτογραφήσεις της με εσώρουχα ή ιππαστί, το γεγονός ότι είχαν σπεύσει να της γράψουν τραγούδια Βέλγοι, Πολωνοί, Σουηδοί, ακόμα και… Καναδοί, εξωθώντας τη Μάρω Λύτρα, η οποία είχε μεν αυτοπροταθεί για την επιλογή, είχε δε μείνει δίχως δισκογραφική εταιρεία να δηλώσει εξοργισμένη πως όλα γίνονται για την Αυγουστάκη και ότι οι άλλοι είναι για τα μάτια του κόσμου. (7/12). Παράπονα για τη συγκεκριμένη συμμετοχή εξέφρασαν και οι Émigré, οι οποίοι επίσης απορούσαν πως η λίστα με τους υποψηφίους ολοένα και αυξανόταν («Εμείς ξέραμε για οκτώ υποψήφιους, όχι για δέκα»). Όταν δε άκουσαν για την υποψηφιότητα του Αλκαίου από τον Θέμο Αναστασιάδη, αναφώνησε ο τραγουδιστής τους, Γιάννης Χανιωτάκης: «Ποιος; Έλα Παναγία μου!». Άλλα ονόματα, πάντως, που ακούστηκαν ότι εκδήλωσαν ενδιαφέρον, ήταν ο Κώστας Μαρτάκης, η Χρύσπα και ο Γιώργος Σαμπάνης, ένα όνομα που «έσπρωχναν» κάποια sites ήδη από την προηγούμενη χρονιά. Ακούστηκε και το όνομα της Βέρας Μπούφη, ανηψιάς της Άννας Βίσση, αλλά και των Magic de Spell, αμφοτέρων για την Κύπρο.
Η ολοκλήρωση της λίστας και το αφιέρωμα στον Αλκαίο
Η λίστα ολοκληρώθηκε στις 18/12 με τον Γιώργο Χατζηνάσιο, γιο του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, με «άκρες» στην ΕΡΤ (ήταν κάποτε καλεσμένος σε μια Junior Eurovision και μέλος της κριτικής της επιτροπής), τον λυράρη Μάνο Πυροβολάκη (που μάλιστα την προηγούμενη χρονιά συνεργαζόταν με τον Καραδήμο) που είχε στα φωνητικά του τη μετέπειτα «βασίλισσα» Ελένη Φουρέιρα και τον «Don’t’ Ask» Γιάννη Μπαντουράκη (με αρχικό όνομα MP3) και την έκπληξη, που ακούει στο όνομα «Γιώργος Αλκαίος & Friends», με ένα έθνικ τραγούδι με πολλά ελληνικά στοιχεία, βάζοντας στον κατάλογο και ένα πραγματικά μεγάλο όνομα και πυροδοτώντας συζητήσεις για το αξιόπιστο της διαδικασίας, καθώς και για το ποιοι μπορεί να είναι οι “Friends” (ο Διονύσης Σχοινάς, η Καίτη Γαρμπή, η Αρετή Κετιμέ;). Σε ένα ειδικό, τύπου reality, ρεπορτάζ, παρουσίασε την ιστορία της ζωής του, με έμφαση στην Πορτογαλίδα μητέρα του, την οποία γνώρισε σε μεγάλη ηλικία (κάπως έτσι ήρθε το 8άρι από την Πορτογαλία, η οποία σπανίως μας τιμά με την ψήφο της). Αξίζει να σημειωθεί πως και η αδελφή του, Τζωρτζίνα Βασιλείου (κόρη του Γιάννη «Μπες μες στο cabriolet» Βασιλείου) ήταν το 2003 υποψήφια για τη Junior Eurovision.
Ο προγραμματισμός του εθνικού τελικού
To «γενικό πρόσταγμα» στην επιλογή είχε ο Φωκάς Ευαγγελινός, ενώ η παρουσίαση των τραγουδιών ορίστηκε για τις 5 Μαρτίου, σε μια ειδική δίωρη εκπομπή με τη Δήμητρα Ακριώτου και τη Δέσποινα Φαγκρά (που είχαν παρουσιάσει το 2009 τα video-clip), ονόματα που φημολογούνταν (18/1) πως θα παρουσιάσουν και τη Γιουροβίζιον. Στον εθνικό τελικό υπήρξε ψηφοφορία κοινού και πενταμελούς επιτροπής. Αρχικά είχε σχεδιαστεί να πραγματοποιηθεί γύρω στα μέσα Φεβρουαρίου (με πιθανότερη ημερομηνία τις 10), όμως με απόφαση της 12ης Ιανουαρίου μετατέθηκε στις 10 Μαρτίου και από εκεί στις 12 Μαρτίου, λόγω της μετάδοσης του Champions League ή – σύμφωνα με άλλη πηγή – διότι τις Παρασκευές οι τηλεθεάσεις είναι καλύτερες. Μετά από αρκετά χρόνια, η επιλογή ορίστηκε να γίνει σε στούντιο (Alpha), παρουσία κοινού και συγκεκριμένα των δύο φαν κλαμπ της Γιουροβίζιον, INFE και OGAE (τα οποία είχαν να βρεθούν σε στούντιο του κρατικού φορέα από την εκπομπή «Euromania» της Αλεξάνδρας Πασχαλίδου τη σαιζόν 2004-5).
Το μπάχαλο με τον Παύλο Γερουλάνο
«Λάδι στη φωτιά» (14/1) έριξαν οι σιβυλλικές δηλώσεις του νέου Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου, ο οποίος ως «νέα Μελίνα Μερκούρη» (η οποία, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας, ώθησε την Ελλάδα να αποσυρθεί το 1984, διότι το επίπεδο ήταν πολύ χαμηλό) διατυμπάνιζε ότι η ΕΡΤ δεν πρέπει να συνδέεται με τον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον και ως εκ τούτου θα έπρεπε να αποσυνδεθεί. Κάτω από τη γενική κατακραυγή για ένα πρόγραμμα που είναι η «ναυαρχίδα» της ΕΡΤ, αναγκάστηκε να ανασκευάσει, εξηγώντας ότι ουδέποτε ζήτησε να αποσυρθεί η Ελλάδα από τον διαγωνισμό, απλώς θεωρεί ότι η ΕΡΤ έχει και άλλα προγράμματα.
Τα πρώτα παρατράγουδα. Η ντίβα (;) Αυγουστάκη
Φυσικά, τα παρατράγουδα δεν σταμάτησαν εδώ: με προκλητικές δηλώσεις, οι Second Skin απαξίωσαν τον διαγωνισμό, ομολογώντας πως δεν τους ενδιαφέρει παρά μόνο θεάματα τύπου Lordi, ότι το τραγούδι το έγραψαν μέσα σε πέντε λεπτά στην τουαλέτα και ότι, κάθε φορά που το ραδιόφωνο παίζει Ρουβά, Σαρμπέλ ή Καλομοίρα, πολύ απλά, το κλείνουν. Στις 12/1 ήρθε και η αποχώρηση της Δέσποινας Ρίτση, για τους λόγους που προαναφέραμε, ενώ στις 29/1 μαθεύτηκε η αμοιβαία δυσαρέσκεια ανάμεσα στην ΕΡΤ και την Κατερίνα Αυγουστάκη: η καλλιτέχνιδα, ερχόμενη για promo στην Ελλάδα, δηλώνει περήφανη που είναι Ελληνίδα, αν και δεν μιλά καθόλου τη γλώσσα και ότι ήταν παιδικό της όνειρο να τραγουδήσει στον διαγωνισμό. Μέχρι εδώ καλά· αυτό που ενόχλησε το κανάλι ήταν οι υπερβολικές απαιτήσεις της και οι απειλές της να αποσυρθεί, αν αυτές δεν εκπληρωθούν, η δήλωσή της ότι θα μπορούσε να είχε εκπροσωπήσει την Πολωνία (όπου κάνει καριέρα), ο τρόπος που έγινε γνωστή μέσα από τα ιδιωτικά κανάλια και κυρίως το ότι προβαλλόταν ως φαβορί, τα δε χειρότερα έμελλε να ακολουθήσουν: διέρρευσε ότι είχε επικεντρωθεί σε δύο τραγούδια, για να επιλέξει, εκ των οποίων το ένα υπογραφόταν από την ομάδα δημιουργών της Τουρκο-Βελγίδας Hadise (Τουρκία 2009).
Ακυρώσεις και αποχωρήσεις. Η “Αυγουστακειάδα” συνεχίζεται
To σήριαλ, όμως έμελλε να συνεχιστεί: στις 8/2 το μεσημέρι ανακοινώθηκε η σειρά εμφάνισης των εννέα υποψηφίων τραγουδιών· το ίδιο απόγευμα, ωστόσο, έγινε γνωστό πως το τραγούδι της Κατερίνας Αυγουστάκη “Enjoy the day” κυκλοφορεί στο Youtube ήδη από τις 5 Νοεμβρίου, σε DJ Rebel mix (με τη φωνή της όμως κανονικά, ως DJ Rebel feat. Catherine), μια αποκάλυψη που έγινε από Βελγικό site που ασχολείται με τη Γιουροβίζιον, ενώ όλοι οι καλλιτέχνες έχουν υπογράψει πως το τραγούδι δεν πρέπει να διαρρεύσει ή να ακουστεί με κανένα τρόπο πριν από τις 5 Μαρτίου, ημέρα της επίσημης παρουσίασης. Ακόμα όμως κι αν δεν είχε γίνει αυτό, το τραγούδι είναι καθαρή αντιγραφή του άσματος των Kelly Rowland & David Guetta “When Love Τakes Οver”, οπότε πάλι υπήρχε πρόβλημα. Η ΕΡΤ, μετά από τον πανικό που δημιουργήθηκε και τις πιέσεις από τις δισκογραφικές εταιρίες των υπόλοιπων διαγωνιζόμενων, αποφάσισε την επόμενη μέρα να ακυρώσει το τραγούδι, που αποσύρθηκε από το Youtube στις 10 το βράδυ της ίδιας μέρας. Επιπλέον αφαιρέθηκε από την Κατερίνα Αυγουστάκη το δικαίωμα υποβολής άλλου τραγουδιού. Στις 11/2 ήρθε από το Βέλγιο, εμφανώς απογοητευμένη και στεναχωρημένη, «λίγο θυμωμένη και πολύ θλιμμένη» (μίλησε και λίγα σπαστά ελληνικά), προκειμένου να δώσει μια συνέντευξη Τύπου, μαζί με τη Μαργαρίτα Μάτσα της ΜΙΝΟΣ-ΕΜΙ, εξηγώντας ότι αυτό δεν αντιτίθεται στους κανόνες της EBU, δηλαδή ένα τραγούδι μπορεί να ακουστεί μετά από την 1η Σεπτεμβρίου του προηγούμενου έτους, η αλήθεια όμως είναι ότι κάθε κρατικό κανάλι θέτει τους δικούς του κανόνες και, εν πάσει περιπτώσει, δεν είναι σωστό για τους υπόλοιπους διαγωνιζόμενους. Μάλιστα το γεγονός πως η εκπομπή παρουσίασης των τραγουδιών βρισκόταν ήδη στο μοντάζ, διέψευσε τους ισχυρισμούς της Μαργαρίτας Μάτσα, ότι είχαν παραλάβει την τελική μορφή του τραγουδιού μόλις μία μέρα πριν από τη συνέντευξη Τύπου. Οι Second Skin (τις οποίες, παρεμπιπτόντως ανέλαβε να ντύσει ο Βασίλειος Κωστέτσος, που είχε να ασχοληθεί με τον διαγωνισμό από την Ευρυδίκη και τα παρατράγουδα που είχαν γίνει τότε) και ο Χρήστος Χατζηνάσιος δήλωσαν ότι ήταν κρίμα για την καλλιτέχνιδα και πως δεν θα ήθελαν να είχαν βρεθεί στη θέση της, ενώ ο Γιώργος Αλκαίος, λίγο πιο επιθετικός, δήλωσε πως οι κανόνες είναι κανόνες και ότι η ΕΡΤ ορθώς ακύρωσε το τραγούδι. Το STAR εμφανίστηκε διχασμένο: άλλοι δημοσιογράφοι του στήριξαν πλήρως την Κατερίνα Αυγουστάκη, ενώ άλλοι εξαπέλυσαν μύδρους, τονίζοντας το γεγονός ότι ήταν δύο φορές υποψήφια για το Βέλγιο (το 2006 ως μέλος του γκρουπ Indiana και το 2010 σόλο) και τις δύο έμεινε στον ημιτελικό. Η ΕΡΤ, όπως ακούστηκε, αισθανόμενη ενοχές (αν είναι ποτέ δυνατόν), κάλεσε την Κατερίνα Αυγουστάκη να ερμηνεύσει το εν λόγω τραγούδι ως καλεσμένη στον ελληνικό τελικό. Επιπλέον εμφανίστηκαν οι Κύπριοι και ο Βούλγαρος εκπρόσωπος. Όπως αποκάλυψε ο Γιώργος Αλκαίος τον Δεκέμβριο του 2023, το “Ώπα” γράφτηκε για την Αυγουστάκη, η οποία, μαζί με τη σουηδική δισκογραφική εταιρεία στην οποία ανήκε, το απέρριψαν (υπήρχε σκέψη να τής γίνει απευθείας ανάθεση). Τότε ο Τζώνυ Καλημέρης πρότεινε στον ίδιο τον Αλκαίο να το πει, στο πλαίσιο εθνικού τελικού. Έχασε 28 κιλά, με δίαιτα και γυμναστική και με τη δισκογραφική του μπήκε στη διαδικασία. Μετά το Όσλο, αποσύρθηκε στη Μήλο, για να θρηνήσει λόγω της απώλειας της γιαγιάς του, η οποία τον μεγάλωσε.
Δηλώσεις, υστερίες, επιθέσεις
Ο Σάκης Ρουβάς, αν και έλαβε πρόσκληση από την ΕΡΤ, λόγω των κάκιστων σχέσεών του με τον Φωκά Ευαγγελικό (art director της επιλογής) αποφάσισε, όπως είχε κάνει και το 2005, οπότε είχε (προφασιστεί;) υποχρεώσεις στη Νέα Υόρκη, να χαιρετήσει τους υποψηφίους και να τους ευχηθεί «Καλή επιτυχία» μέσα από ένα βίντεο. Επιπλέον, οι περικοπές στο budget εκνεύρισαν τόσο πολύ τον Φωκά Ευαγγελινό, που απείλησε με παραίτηση. Την ίδια μέρα (18/2) ο Χρήστος Δάντης, σε ραδιοφωνική εκπομπή αποκάλεσε «γελοία» την ομάδα της ΕΡΤ που έχει αναλάβει τη Γιουροβίζιον και διευκρίνισε ότι δεν του έγινε ποτέ πρόταση να συνθέσει και πάλι για την ελληνική συμμετοχή. Είπε ότι δεν έχουν ούτε μυαλό, ούτε ιδέα για τη μουσική και απορεί πως κερδίσαμε το 2005. Δήλωσε ακόμα πως θα έγραφε τραγούδι μόνο για άλλη χώρα, γιατί θα μπορούσε να εκτιμηθεί. Η Ναταλία Γερμανού έσπευσε να δηλώσει πως έχουν κάνει και οι δύο το καθήκον τους για τη Γιουροβίζιον και φαίνεται ότι δεν χρειάζεται να το κάνουν ξανά και αποκάλυψε πως ούτε σε εκείνη, ούτε στον Δάντη έστειλαν πρόσκληση την επόμενη χρονιά, παρά μόνο μετά από δική τους παρέμβαση «θα μου στείλετε πρόσκληση, ή να πάω να αγοράσω μία;». Σε τηλεοπτική συνέντευξη η Έλλη Κοκκίνου (που παραλίγο να εκπροσωπήσει την Ελλάδα, αλλά έμεινε έγκυος και το σχέδιο ναυάγησε) δήλωσε πως, μολονότι την ενδιαφέρει καλλιτεχνικά, το… στομαχάκι της δεν αντέχει τις επιθέσεις και δεν νομίζει ότι θα μπορούσε πια να το κάνει. Αντίστοιχα, ο Μιχάλης Χατζηγιάννης, διαλύοντας πια τις φήμες, δήλωσε ότι ίσως ξαναπήγαινε στα βαθιά του γεράματα, για να κάνει ένα comeback, αρχίζοντας και τελειώνοντας την καριέρα του με τη Γιουροβίζιον. Αλλά, όπως δήλωσε: «ποιος θα ήθελε να με στείλει τότε; Κανείς!». Υπάρχει πάντως η πληροφορία ότι προσεγγίστηκε από την ΕΡΤ, αλλά ζήτησε πολλά χρήματα. Ο Μύρωνας Στρατής ερωτηθείς δήλωσε πως δεν θεωρεί τον εαυτό του κατάλληλο για τον διαγωνισμό, αν και τον αγαπά, διότι είναι ακόμα στην αρχή, προσθέτοντας: «δεν θα τολμούσα να πάω στη Γιουροβίζιον». Κάτι αντίστοιχο είπε και η Ραλλία Χρηστίδου, στην οποία μάλιστα είχε γίνει επίσημη πρόταση να μετάσχει στον ελληνικό τελικό. Άλλη μια σκέψη ήταν τα Κόκκινα Χαλιά, αλλά τους απέτρεψε από το να το κάνουν ο manager τους, Γιώργος Θεοφάνους.
Δεύτερη ακύρωση τραγουδιού και πανικός
Στις 24/2 το μεσημέρι διέρρευσε στο διαδίκτυο και το τραγούδι της Ελευθερίας Ελευθερίου! Χαρακτηρίζοντας τη φετινή επιλογή ως «καταραμένη», ο διαδικτυακός τόπος «Oikotimes» έσπευσε να ζητήσει την ακύρωσή της. Την ημέρα εκείνη λόγω γενικής απεργίας, η ΕΡΤ είχε «κατεβάσει ρολά», την επομένη όμως ανακοινώθηκε επίσημα η ακύρωση. Η Ρίκα Βαγιάννη δήλωσε: «Κάθε τραγούδι που ακυρώνεται είναι πλήγμα για τη βραδιά της Γιουροβίζιον». Η αλήθεια είναι πως οι δισκογραφικές είχαν πιέσει πάρα πολύ την ΕΡΤ να επισπεύσει την ανακοίνωση των τραγουδιών, αφενός διότι φοβούνταν ότι κάτι τέτοιο θα γινόταν, αφετέρου, για να έχουν εύλογο χρόνο για την προώθησή τους και την αφομοίωσή τους από το κοινό. Αρχικά, λοιπόν, ορίστηκε ως ημερομηνία ανακοίνωσης η 28η Φεβρουαρίου, μετά όμως επανήλθαν στην 5η Μαρτίου.
Η δραματική σύσκεψη της ΕΡΤ
Στις 26/2 από το newsit.gr ανακοινώθηκε μία στροφή από κάθε υποψήφιο τραγούδι. Το ίδιο site απείλησε την ΕΡΤ ότι, αν διαρρεύσει και άλλο τραγούδι, τότε θα τα «βγάλει» όλα στο διαδίκτυο, οπότε, ή θα πρέπει να ακυρωθούν όλα, ή να συμπεριληφθούν και τα ήδη ακυρωθέντα στον τελικό. Το κρατικό κανάλι το ίδιο απόγευμα έκανε έκτακτη σύσκεψη, με πρωτοβουλία της Λίτσας Πισκερά και συμφώνησαν να κρατήσουν «στάση αναμονής», υπό την έντονη φημολογία ότι τις επόμενες ώρες θα διαρρεύσει το τραγούδι και του Αλκαίου και ενός από τα συγκροτήματα (των Second Skin, όπως μαθεύτηκε εκ των υστέρων). Τελικά, υπό την απειλή της πλήρους γελοιοποίησης και καταστροφής, το κανάλι ανάρτησε το ίδιο βράδυ τα τραγούδια στο διαδικτυακό του τόπο και άρχισαν αμέσως τα διάφορα poll στο Internet. Στις 28/2 κυκλοφόρησε ένα ανώνυμο δημοσίευμα (στο site eurovision.gr) το οποίο κατηγορούσε για τις διαρροές συγκεκριμένα άτομα, τα οποία γνωρίζουμε, αλλά δεν θα κατονομάσουμε. Τα ερωτήματα είναι δύο: α) ποιος επωφελείτο από τις ακυρώσεις και β) γιατί η ΕΡΤ δεν υιοθετούσε την οδηγία της EBU για την 1η Σεπτεμβρίου, ώστε να είναι καλυμμένη και να μην χρειαστεί να αποσυρθεί κανένα υποψήφιο τραγούδι;
O εθνικός τελικός
Η ίδια η επιλογή, που πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαρτίου, κύλισε χωρίς πολλά παρατράγουδα. Η σκηνοθεσία και καλλιτεχνική επιμέλεια ήταν, όπως είπαμε, του Φωκά Ευαγγελινού, Set up designer ο μόνιμος συνεργάτης της ΕΡΤ Ηλίας Λεδάκης, Light designer ο Αντώνης Λιναρδάτος, Sound designer ο Παναγιώτης Πετρονικολός, ενώ την παρουσίαση έκαναν η – εμφανώς τρακαρισμένη και αμήχανη – Ρίκα Βαγιάννη, εκπληρώνοντας, όπως είπε, ένα παιδικό της όνειρο (ψέματα, αφού το 2005 της ζητήθηκε από την ΕΡΤ να αναλάβει, αλλά αρνήθηκε), και η Τζένη Μπαλατσινού, η οποία μετά τις αρνητικές κριτικές, αποσύρθηκε από τον σχολιασμό ημιτελικών και τελικού. Η πενταμελής κριτική επιτροπή απαρτιζόταν από τους: Μίμη Πλέσσα, Αντώνη Ανδρικάκη (παραγωγό και στιχουργό), Ανδρέα Πυλαρινό (μαέστρο), Χριστιάνα Σταματέλου (δημοσιογράφο) και Ποσειδώνα Γιαννόπουλο (παραγωγό και στιχουργό CYP 07, GRE 08). Οι τρεις πρώτοι είναι συχνοί σε επιτροπές της ΕΡΤ.
Τρία τραγούδια ισοψήφισαν στην 1η θέση. Οι αντιδράσεις
Οι μόνοι που αντέδρασαν για το αποτέλεσμα ήταν οι Second Skin που χαρακτήρισαν κάποιους συναδέλφους τους «άφωνους» και ο Μάνος Πυροβολάκης, ο οποίος έσπευσε να ψιθυρίσει στο αυτί της Σάννυ Μπαλτζή: «εσείς ήρθατε πρώτοι στο televoting», κάτι που δεν ισχύει. Μετά από συμφωνία με τους καλλιτέχνες, για να μην εκτεθεί κανείς, η ΕΡΤ αποφάσισε να μην ανακοινώσει τα πλήρη αποτελέσματα. Το μόνο που μαθεύτηκε τότε ήταν πως ο Γιώργος Καραδήμος είχε έρθει πρώτος στην επιτροπή και ο Μάνος Πυροβολάκης τρίτος. Αργότερα (15/3) αποτυπώθηκαν κάποια αποτελέσματα. Εάν και εφόσον ισχύουν, τότε ουσιαστικά τρία τραγούδια ισοψήφισαν στην κορυφή, αλλά η ψήφος του κοινού υπερίσχυσε: (8 από την επιτροπή και 12 από το κοινό για τον Αλκαίο· το ακριβώς αντίθετο για τον Καραδήμο· 10+10 για τον Πυροβολάκη). Μαθεύτηκε πως έγιναν γύρω στα 60.000 τηλεφωνήματα. Η Κατερίνα Αυγουστάκη προσκλήθηκε ως καλεσμένη στην επιλογή, όπου είπε δύο τραγούδια (το ένα play-back), προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις ως προς την ποιότητα της εμφάνισής της, αλλά και ως προς τη σταρίστικη συμπεριφορά της, που φαίνεται ότι ενόχλησε την ΕΡΤ.
Πληροφορίες για το τραγούδι. Η δισκογραφική χρεωκόπησε
Ο Αλκαίος είχε γράψει το τραγούδι περίπου δύο χρόνια πριν, χωρίς σκοπό να το υποβάλει στη Γιουροβίζιον. Αυτό έγινε μετά από προτροπή του στιχουργού Γιάννη Αντωνίου και του Διονύση Σχοινά, συζύγου της Καίτης Γαρμπή (GRE 93). Στους στίχους ενεπλάκησαν και άλλα μέλη της δισκογραφικής Friends Music Factory, η οποία μετά τον διαγωνισμό χρεωκόπησε. Ο Αλκαίος δεν ήθελε να το τραγουδήσει, αλλά να το δώσει αλλού. Ο ίδιος ο Σχοινάς αρνήθηκε να το πει, ωστόσο ήταν αυτός που το υπέβαλε στην ΕΡΤ. Είναι η πρώτη συμμετοχή από το 1998 που ακούγεται εξ ολοκλήρου στα Ελληνικά, κάτι που έγινε ξανά το 2018 με το «Όνειρό μου». Το «Ώπα!» είναι ένα επιφώνημα που ακούγεται στους χορούς, αλλά όχι μόνο: μπορεί να εκφράζει πολλά συναισθήματα. Οι κραυγές προέρχονται από τον χορό της αρχαίας τραγωδίας και συζητήθηκαν ιδιαίτερα από τα κανάλια. Επί μήνες ο καλλιτέχνης κυκλοφορούσε με έναν μαύρο σκούφο (ένα αξεσουάρ που μοιράστηκε και στους φαν), προτού αποκαλυφθεί η εντυπωσιακή mohawk κόμμωση που είχε στον διαγωνισμό. Η παρουσίαση του τραγουδιού, που θύμιζε κάπως τον σκοπό του Καραγκιόζη, άλλαξε με το εύρημα να σταματά και να ξαναρχίζει κάτι που δεν είχε ξαναγίνει ποτέ, μέχρι που το είδαμε ξανά στην Barei (SPA 16). Υπήρχαν προβλήματα με τους φωτισμούς των κρουστών κατά τις πρόβες, αλλά λύθηκαν. Η 8η θέση που πήρε ήταν η καλύτερη για μη αγγλόφωνο τραγούδι εκείνη τη χρονιά. Αν είχαν ψηφίσει καλύτερα η Βουλγαρία και η Τουρκία, δύο χώρες στις οποίες κάνει καριέρα, θα είχε έρθει 4ος.
Θετικές αποτιμήσεις και εκτιμήσεις
Το τραγούδι έγινε επίσημος ύμνος του Bournemouth University στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά τη διάρκεια των ανασκαφών που διεξήγαγε. Η ΕΡΤ κυκλοφόρησε ένα πτωχό βίντεο-κλιπ. Με δικά του έξοδα ο Αλκαίος γύρισε ένα εξαιρετικό φιλμάκι στην ιδιαίτερη πατρίδα του τη Μήλο, σε σκηνοθεσία Sherif Francis. Το τραγούδι διασκευάστηκε στα εβραϊκά ως “Hopa” από τον Omer Adam. Ο καλλιτέχνης αποσύρθηκε πικραμένος στο νησί του, αφού ούτε στη Γιουροβίζιον έφτασε όσο ψηλά ήθελε, ούτε τα ραδιόφωνα έπαιξαν ικανοποιητικά το τραγούδι, το οποίο είχε σαφείς αναφορές στην κρίση, η οποία ήταν τότε σχεδόν στην αρχή της. Παρόλα αυτά το άσμα ανέβηκε στο #4 των digital singles chart στην Ελλάδα, το #37 της Φλάνδρας, το #20 της Φινλανδίας και το #110 του Ηνωμένου Βασιλείου, η επιτροπή του οποίου του έδωσε 12. Ο Τύπος τον αντιμετώπισε με συμπάθεια, ο ίδιος ο καλλιτέχνης όμως, φανερά εκνευρισμένος, “εξαπέλυσε τα βέλη του” κατά κάποιων συμμετοχών, όπως η Ρουμανία και άλλες. Τι κάνει στο σήμερα; Είναι ξενοδόχος στη Μήλο!
Ψευδοέθνικ τουρμποφόλκ. Μέσα στις 5 χειρότερες συμμετοχές μας, κατά τη γνώμη μου. Ένας λόγος είναι ότι ποτέ δεν υπήρξα φαν του Αλκαίου και της μουσικής του, ειδικά στα 90’s. Το “Πολεμάω” ήταν η προτίμηση μου σε εκείνον τον εθνικό τελικό.
Οι πέντε χειρότερες μας συμμετοχές (από τον πάτο προς τα πάνω):
-2007
-2012
-2004
-2009
-2010
Μπορείς να πας και πιο παλιά… Θα βρεις κι άλλες! 🙂
Για το 2007 & 2012 συμφωνώ απόλυτα!
Φαντάζομαι θα εννοείς το “Κλόουν”. Μολονότι δεν είναι του γούστου μου, ποτέ δεν πίστευα ότι είναι ανάμεσα στα χειρότερα τραγούδια που έχουμε στείλει (γνώμη μου πάντα).
Το “Κλόουν”, το “χωρίς σκοπό”, το “τρεχαντήρι – ντίρι ντίρι”(το χειρότερο όλων) και το “μια κρυφή ευαισθησία”.
Εντάξει για μουσική μιλάμε και είναι υποκειμενική η άποψη μας, αλλά (για μενα) αυτά τα 4 τραγούδια, μαζί με τα 2 που ανέφερα πιο πάνω είναι από τα πιο “άσχημα” που έχουμε στείλει.
Μου άρεσε εκείνη η χρονιά, επειδή είχαμε πολλές συμμετοχές! Μ’ είχε ενοχλήσει, όμως, η υπερπροβολή της, άγνωστης στην Ελλάδα, Αυγουστάκη και έτσι χάρηκα όταν αποκλείστηκε και όταν προκρίθηκε ο Αλκαίος. Άλλα τραγούδια που μου άρεσαν ήταν των Μελισσών, του Καραδήμου και τον Second Skin, αν και περισσότερο για εγχώρια κατανάλωση (ειδικά των 2 πρώτων)!
Μου άρεσε εκείνη η χρονιά, επειδή είχαμε πολλές συμμετοχές! Μ’ είχε ενοχλήσει, όμως, η υπερπροβολή της, άγνωστης στην Ελλάδα, Αυγουστάκη και έτσι χάρηκα όταν αποκλείστηκε και όταν προκρίθηκε ο Αλκαίος. Άλλα τραγούδια που μου άρεσαν ήταν των Μελισσών, του Καραδήμου και των Second Skin, αν και περισσότερο για εγχώρια κατανάλωση (ειδικά των 2 πρώτων)!
Πραγματικά από το 2004 ως το 2011 ήμασταν η Σουηδία του σήμερα…Ο,τι βλακεία στέλναμε πήγαινε καλά. Με αποκορύφωμα το Yassu Maria.
Το “opa” μου άρεσε πιο πολύ σκηνικά παρά σαν τραγουδι.
Ουδέποτε υπήρξα φαν του Αλκαίου, και ουδέποτε μου άρεσε το συγκεκριμένο άσμα. Ετυχε όμως εκείνη την περίοδο και τον γνώρισα, και πραγματικά μου έβγαλε κάτι πάρα πολύ συμπαθές. Από τους πιο προσηνείς ίσως εκπροσώπους μας ever…και πραγματικά τον χάρηκα όσο δεν παίρνει που μπήκε στη 10αδα. Διαβάζοντας επίσης το άρθρο, σκεφτόμουν πόσο μα πόσο θα ήθελα να ξαναδω έναν ανοιχτό ελληνικό τελικό! Ακόμα και με τα παρατράγουδά του (βλέπε π.χ Αυγουστάκη κλπ) προτιμώ να ξαναδω έναν ανοιχτό τελικό παρά αυτά που είδαμε πέρσι και πρόπερσι από την ΕΡΤ (ευτυχώς φέτος τη γλιτώσαμε!). RIP στη συμπαθέστατη Ρίκα Βαγιάννη η οποία εκείνη τη χρονιά έκανε μια αξιοπρεπέστατη μετάδωση για την ΕΡΤ από το Όσλο
Συμφωνώ σε όλα!!!! Επίσης, να σημειώσω ότι η Αυγουστακη δεν ήταν και τόσο αντιπαθητική όπως λέει το άρθρο. Ίσα ίσα είχε την πλήρη υποστήριξη των φανς!
Μια χαρά εμφάνιση έκανε ο Αλκαίος επί σκηνής, αυτό πρέπει να το παραδεχτούμε. Και το macho στιλάκι είχε πέραση στην Ευρώπη όπως φάνηκε επίσης από τις ελληνικές συμμετοχές το 2011 και το 2013.
Μετριότατο κομμάτι που πατούσε ξεκάθαρα πάνω στο Sexyback του Justin Timberlake. Αντί τηλεοπτικός και βαρύς ο Αλκαίος, ήμουν κάθετα αντίθετος στην εκπροσώπηση της χώρας μας από αυτόν και ένιωθα ότι γυρίζουμε στο 2002 – 2003 που ξεχασμένοι καλλιτέχνες του ‘90 θα προσπαθούσαν να αναστήσουν καριέρες μέσα από το διαγωνισμό. Απορώ πως κατάφερε να βγει 7ος και μάλιστα με ελάχιστους παραπάνω βαθμούς θα μπορούσε να είναι και 4ος! Να σημειώσω ότι η Βαγιάννη στην αναμετάδοση από το Οσλο έκανε ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ αναμετάδοση του διαγωνισμού. Μετρημένη, διαβασμένη και με μια εξαιρετική επαφή με όσα συνέβαιναν ζωντανά στο διαγωνισμό.