Παρασκήνια 1996: η Ελλάδα πιο “φτωχός συγγενής” από ποτέ: τσιγκουνιά, μιζέρια, γκρίνιες και τσακωμοί

Estimated read time 1 min read

Έγινε πάλι κλειστή επιλογή. Υποψήφιοι ήταν ο Πασχάλης, η Μπέσσυ, η Φιόνα Τζαβάρα (πιθανότατα σε τραγούδι του Στέφανου Κορκολή) κι ο Δημοσθένης Στριγγλής (συνθέτης 93). Από τα 70 τραγούδια που είχαν σταλεί, μόνο τα 20 ήταν έγκυρα! Η επιτροπή της ΕΡΤ ανακοίνωσε το νικητήριο, και μόνον αυτό, στις 14 Φεβρουαρίου, στο τηλεπαιχνίδι «Υπέρηχος», με παρουσιαστή τον Κώστα Σγόντζο. Τα μέλη της δεν είναι γνωστά.

%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%87%ce%ac%ce%bb%ce%b7%cf%82%ce%bc%cf%80%ce%ad%ce%b8%cf%85

Ο Κώστας Μπίγαλης (Κώστας Μπιγάκης), από τον οποίο η Μαριάνα Ευστρατίου (Μαρία-Αναστασία Ευστρατίου-Παγκάκη-Μιχαηλίδου) ζήτησε τραγούδια για τον νέο της δίσκο, σύμφωνα με φαν που είχαν ταξιδέψει στο Όσλο, την είχε εγκαταλείψει και έκανε μόνη της όλη τη δουλειά με τις πρόβες. Η ίδια, πολλά χρόνια μετά, σε ερώτησή μας αρνήθηκε κάτι τέτοιο και είπε πως ο συνθέτης ήταν απίστευτα εκνευρισμένος με το γεγονός ότι τους είχαν βάλει όχι στην κεντρική σκηνή των 22 μέτρων, αλλά σε μια άλλη μικρότερη (μόλις 5-6 μέτρα) και πως είχε τσακωθεί άσχημα με τους διοργανωτές. Η δε Μαριάνα δεν ήταν σε θέση να δει ούτε τον μαέστρο, ούτε την ορχήστρα.

%cf%84%ce%b6%ce%b1%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%ae%cf%82

Θεωρεί ότι ο στίχος του είναι πατριωτικός. Όσο για τον τίτλο, συζήτησαν πάρα πολύ για το αν θα έπρεπε να τον αφήσουν όπως ήταν ή να τον συντομεύσουν σε «Ανοιξιάτικα». Δυσκολεύτηκαν να γυρίσουν το φιλμάκι, αφού μόνο 1-2 λήψεις στη Μύκονο είχαν γίνει όπως έπρεπε (φαινόταν κάτι σαν σκουπίδι στην οθόνη), έτσι έκαναν επιπλέον γυρίσματα στο διάσημο κλαμπ της εποχής «La Mamounia», στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Είναι, πάντως, το μοναδικό βίντεο-κλιπ ελληνικής συμμετοχής, στο οποίο φιγουράρει γνωστός και οργανωμένος γιούροφαν (είναι το ένα από τα τέσσερα μοντέλα που παίζουν). Στα φωνητικά της δύο ονόματα της εποχής, ο Μιχάλης Θέμελης (Γιάννης Μέρμηγκας) και ο Χάρης Ζαχαρός, πριν γίνει κοσμηματοπώλης.

%ce%b8%ce%ad%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%b7%cf%82%ce%b6%ce%b1%cf%87%ce%b1%cf%81%cf%8c%cf%82

Τους έντυσαν οι Deux Hommes, ενώ ο διευθυντής ορχήστρας, Μάικ Ροζάκης,  ορίστηκε στο παρά πέντε. Στα χορευτικά –που σχολιάστηκαν ιδιαίτερα αρνητικά- ο Θανάσης Γιαννακόπουλος (που είχε προετοιμάσει να κάνει στάσεις αρχαίων αγαλμάτων, αλλά δεν χωρούσε η σκηνή), με διάφανο κολλητό μπλουζάκι και στα –λίγο “ξεκούδουνα”- κρουστά, ο Χάρης Τσιρέκας. Υπήρχε πρόβλημα με τον ήχο στη σκηνή, το δε τραγούδι παίχτηκε πιο γρήγορα από ό, τι στις πρόβες. Είναι γνωστό ότι ο μαέστρος αντιμετώπιζε διάφορες δυσκολίες στο να καταφέρει την ορχήστρα να εκτελέσει το τραγούδι (σε ρυθμό καλαματιανό, 7/8), έτσι δόθηκε από την EBU μισή ώρα πρόβας επιπλέον.

Η ίδια ξόδεψε τότε 1.800.000. Στην ιστορία έμεινε η δήλωσή της, κατά την αναχώρηση στο αεροδρόμιο, όταν ένας φαν του διαγωνισμού της είπε ότι τα προγνωστικά την φέρνουν όγδοη με δέκατη. Τότε «συννέφιασε το πρόσωπό της» και είπε: «Ε, όχι και όγδοη! Τουλάχιστον τέταρτη!». Πάντως, η Μαριάνα έγινε η πρώτη καλλιτέχνιδα που εκπροσώπησε για δεύτερη φορά την Ελλάδα, ως βασική ερμηνεύτρια (κάτι που επανέλαβαν αργότερα, η Έλενα Παπαρίζου, ο Σάκης Ρουβάς και η Άννα Βίσση). Λίγο καιρό πριν είχε καλέσει κάποιους φαν στο σπίτι της, για να τους παρουσιάσει διάφορα φορέματα που είχε ξεχωρίσει, για να τη βοηθήσουν να επιλέξει. Κοινό στοιχείο σε όλα: αποκάλυπταν τον αφαλό της, κάτι που την ενδιέφερε πολύ, όπως τους είχε πει.

%ce%b1%ce%bd%ce%bf%ce%b9%ce%be%ce%b9%ce%ac%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b1

Πήγε, όπως δήλωσε, διότι ήξερε ότι θα κάνει μια αξιοπρεπή εμφάνιση και ότι θα πάρει μια καλή θέση, καλύτερη από το 1989. Δεν φοβόταν τα παρασκήνια. Έδωσε μια άψογη press-conference, αλλά η Ελλάδα δεν έκανε δεξίωση, διότι ο ΕΟΤ τσιγκουνεύτηκε να δώσει ένα εκατομμύριο. Μετά από τον διαγωνισμό μίλησε για περιθώριο, μη αξιοκρατία, συμφέροντα κι ότι δεν ψηφίστηκε, παρόλο που άρεσε πολύ. Είπε επιπλέον ότι προωθούνται χώρες με μεγάλη δισκογραφική αγορά. Πιστεύει ότι χρειάζεται οπωσδήποτε ανοικτή επιλογή και διαφήμιση. Οι δημοσιογράφοι την ψήφισαν μαζί με την Πορτογαλίδα, ως τις πιο αγαπητές παρουσίες. Στη γενική πρόβα, οι παρουσιαστές είπαν ότι είχε αποκλειστεί εκείνη τη χρονιά στη ραδιοφωνική επιλογή η… “Μακεδονία”, κάτι που προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ΕΡΤ. Υπήρχε, τέλος, ψυχρότητα ανάμεσα σε Μπίγαλη και Ροζάκη.

Το όλο εγχείρημα επισκίασε επικοινωνιακά η Κυπριακή συμμετοχή με τον Κωνσταντίνο (μετέπειτα Κωνσταντίνο Χριστοφόρου), αφενός με το δήθεν ειδύλλιο του ιδίου με την παρουσιάστρια του διαγωνισμού, Ingvild Bryn, αφετέρου με την ραδιοφωνική εκπομπή-σκάνδαλο που προηγήθηκε, με τα σεξουαλικά υπονοούμενα που ακούστηκαν να οδηγούν στην απόλυση γνωστού ραδιοφωνικού παραγωγού και να εξασφαλίζουν δωρεάν διαφήμιση στον Κύπριο ερμηνευτή.

Ο ελληνικός Τύπος- όπως πάντα εξάλλου- έκανε πικρόχολα σχόλια, όπως: «Η χαμένη τιμή του ελληνικού τραγουδιού και ο διαγωνισμός της Γιουροβίζιον», όπου εκφράζεται η απορία ποια επιτροπή και με ποιο σκεπτικό επέλεξε δύο δοκιμασμένους με αποτυχία καλλιτέχνες (Μπίγαλης, Ευστρατίου) και γιατί πρέπει να πληρώνουμε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ τα έξοδα τέτοιων συμμετοχών. Έγινε αυστηρή και καυστική κριτική για την ακινησία της Μαριάνας και για το ότι άφησε ένα… ζωντόβολο (!), όπως έγραψε κάποιος δημοσιογράφος, να νομίζει πως είναι χορογράφος. Θεωρήθηκε ότι έφτασε καταϊδρωμένη μόλις στην 15η θέση («Πάτος» ως συνήθως στη Γιουροβίζιον!, «Άντε και εις ανώτερα… Διότι εις κατώτερα, λίγο δύσκολο το βλέπω!»). Αλλού, τονίστηκε η υπεροχή του έθνικ και η επιστροφή στις ρίζες των λαών, αλλά και το γεγονός πως η Ιρλανδία έχει «συμβόλαιο» με την πρωτιά (Η «φωνάρα» κατέκτησε την Ευρώπη).

Ακολουθεί η συμμετοχή, όπως παρουσιάστηκε στη Γιουροβίζιον, το φιλμάκι (σε άλλο ρυθμό, πιο αργό), αλλά κι ένα συλλεκτικό βίντεο από την παρουσίαση στην εκπομπή του Κώστα Σγόντζου, η οποία ήταν τότε δημοφιλέστατη στη νεολαία.