Πως επελέγη μια εντελώς άπειρη τραγουδίστρια για την Κύπρο;
H τεράστια δημοτικότητα του αδερφού της, Νικόλα Μεταξά, χάρη στη συμμετοχή του στο ελληνικό «X-Factor», αλλά και το γεγονός ότι την προηγούμενη χρονιά εκείνος έχασε για μόλις 4 βαθμούς στον εθνικό τελικό, οδήγησαν την γλυκύτατη, πλην όμως άπειρη, 17χρονη, Χριστίνα Μεταξά στον διαγωνισμό.
Δεν την έσωσαν ούτε τα φωνητικά του Νικόλα, ούτε το – ομολογουμένως – εξαιρετικό στήσιμο επί σκηνής με τους φωτεινούς κύβους, το γαλαζοπράσινο φόντο και τα λευκά ενδύματα, ούτε οι βιωματικοί στίχοι, ούτε η χορογραφία του Φώτη Νικολάου, με πανευρωπαϊκή καριέρα. Οι φωνητικές της αστάθειες, τις οποίες καυτηρίασαν οι ξένοι δημοσιογράφοι («Είναι απαίσια τραγουδίστρια: τραγουδά τις νότες, αλλά όχι με τη σωστή σειρά» κ. ο. κ.) την κατέστρεψαν, το τραγούδι χαρακτηρίστηκε ως νανούρισμα, ενώ δεν έμεινε ασχολίαστο το «Jump!» στο τέλος του άσματος και κατά πόσον ταιριάζει σε μια πυγολαμπίδα. Κάπως έτσι παρέμεινε 14η στον ημιτελικό με μόλις 32 βαθμούς: 12 από την Ελλάδα, 7 από την Δανία (όχι τυχαία, αφού σε κάποιες φάσεις θύμιζε τη γνωστή γοργόνα), 6 από την Εσθονία, 2 από τις Ιρλανδία και Σερβία και 1 από τις Λετονία, Σλοβακία και Λιθουανία, με άλλα λόγια ψηφίστηκε κυρίως από τη Βόρεια Ευρώπη-ο Νότος δεν συγκινήθηκε.
Οι καλλιτέχνες
Η Χριστίνα Μεταξά μαζί με τον Νικόλα είχαν κερδίσει σε Παγκύπριο Διαγωνισμού σύνθεσης και τραγουδιού (υπό την αιγίδα των Lions). Μέλος του χορευτικού γκρουπ Διάστασις, έλαβε μαθήματα χορού και φωνητικής και εμφανίστηκε με τη χορωδία και τη θεατρική ομάδα του σχολείου της σε συναυλίες, μιούζικαλ και άλλα θεατρικά έργα. Γράφει ποιήματα, παιδικά διηγήματα, αλλά και στίχους. Έλαβε μέρος πολλές φορές σε μουσικούς διαγωνισμούς. Στο σήμερα είναι απόφοιτος του αμερικανικού Brown College. Δεν φαίνεται να έχει ηχογραφήσει κάποιο άλλο τραγούδι.
Όσο για τον Νικόλα, αφού διέπρεψε μπαίνοντας στους 10 πρώτους αποφοίτους του Berklee College (από το οποίο παρεμπιπτόντως έχει περάσει πλήθος Κύπριων τραγουδιστών), κάνει καριέρα στη χώρα του και το εξωτερικό. Τα δύο αδέλφια έχουν κάνει από κοινού εμφανίσεις σε Κύπρο, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ιταλία και Ελβετία.
Η σκηνική παρουσία
Διακριτικά, πριν από τον διαγωνισμό, ρωτούσαν τον Νικόλα, γιατί δεν το είπε ο ίδιος το τραγούδι (μήπως και γλίτωνε η Κύπρος τον αποκλεισμό), ωστόσο εκείνος επέμενε πως ήταν γραμμένο ειδικά για την Χριστίνα και ότι της άξιζε να το πει εκείνη. Την πλαισίωσαν, εκτός από τον Νικόλα Μεταξά, η Anna Karin Eliadou, η Ριάνα Αθανασίου (NF CYP 99), ο Chris Χαραλαμπίδης και ο Richard Hall, ενώ η ίδια εμφανίστηκε ξυπόλητη.
Ο εθνικός τελικός
Στην επιλογή της 7ης Φεβρουαρίου, την οποία παρουσίασε στο στούντιο του ΡΙΚ, το ζεύγος ηθοποιών Χάρης Κκολός και Μαρία Μιχαήλ, ψήφισε μόνο το κοινό. Αρχικά ήταν να γίνει στις 31 Ιανουαρίου, μετατέθηκε όμως στις 7 Φεβρουαρίου, για να διευκολυνθεί ο εκπρόσωπος της Ελλάδας, Σάκης Ρουβάς ως guest, που όμως τελικά δεν εμφανίστηκε ποτέ. Απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής ήταν η Κυπριακή υπηκοότητα (ασχέτως αν κάποιος έμενε στο νησί ή ανήκε στη διασπορά) ή η παραμονή στο νησί για τουλάχιστον δύο χρόνια. Επίσης απαγορευόταν το ίδιο τραγούδι να έχει υποβληθεί και σε άλλες τηλεοράσεις του εξωτερικού. Υπήρχε ελευθερία στη γλώσσα. Αρχικά επελέγησαν 20 τραγούδια, από τα οποία μια 7μελής επιτροπή κατέληξε στα 10. Στις 16 Δεκεμβρίου ανακοινώθηκαν οι τίτλοι των τραγουδιών και στις 20 Ιανουαρίου οι ερμηνευτές. Το νικητήριο τραγούδι «σάρωσε» με 12.309 τηλεφωνήματα, έναντι 6.590 του δεύτερου, με τον Πιέρο Κέζου (NF CYP 15). Αρκετοί καλλιτέχνες είχαν ήδη πάρει ή έμελλαν να πάρουν μέρος σε κυπριακούς τελικούς. Στους υποψηφίους συναντούμε επίσης την Μαρλαίν Αγγελίδου (CYP 99), την – αρκετές φορές υποψήφια – Μάριαν Γεωργίου, αλλά και τον Τεύκρο Νεοκλέους (φωνητικά CYP 08). Συζητήθηκε ιδιαίτερα η συμμετοχή της Τουρκοκύπριας τραγουδίστριας Zelis Senol, αλλά και η μέτρια θέση του Άλεξ Παναγή (6ος), ο οποίος, πριν από το διαγωνισμό, συνέδεσε την υποψηφιότητά του με κάποια οικογενειακά προβλήματα, γεγονός που ενόχλησε.
1 | Mary | Μαίρη | Tefkros Neocleous
(Τεύκρος Νεοκλέους) |
2161 | 8ο |
Τεύκρος Νεοκλέους/ Τεύκρος Νεοκλέους | |||||
2 | Firefly | Πυγολαμπίδα | Christina Metaxa
(Χριστίνα Μεταξά) |
12309 | 1ο |
Νικόλας Μεταξάς/Νικόλας Μεταξάς | |||||
3 | Mr (do right) one night stand | Κύριε (κάνε σωστά) «σχέση της μίας βραδιάς» | Marlain Angelidou & Diesel Sisters
(Μαρλαίν Αγγελίδου) |
2526 | 7ο |
Μαρλαίν Αγγελίδου /Μαρλαίν Αγγελίδου
|
|||||
4 | Heartbeat | Καρδιοχτύπι | Marian Georgiou
(Μάριαν Γεωργίου) |
1535 | 10ο |
Διονύσης Σταματόπουλος/Αντρούλλα Μιχαήλ | |||||
5 | There is love | Υπάρχει αγάπη | Alexandros Panayi
(Άλεξ Παναγή) |
3302 | 6ο |
Άλεξανδρος Παναγή/ Άλεξανδρος Παναγή | |||||
6 | I’m gonna break up with you | Θα σε χωρίσω | (Mr) Zel (= Zelis Senol) | 3338 | 5ο |
Τεύκρος Νεοκλέους/Νίκος Ευαγγέλου | |||||
7 | Bleed 4 u | Ματώνω για σένα | Pieros Kezou
(Πιέρος Κέζου) |
6590 | 2ο |
Πιέρος Κέζου/ Πιέρος Κέζου | |||||
8 | Moving on | Προχωρώντας μπροστά | Christiana Theokli, Kostantina Georgiou & Andreas Christoforou
(Χριστίνα Θεοκλή, Κωνσταντίνα Γεωργίου & Ανδρέας Χριστοφόρου) |
3737 | 4ο |
Γιώργος Σίννος/Χριστίνα Γεωργίου | |||||
9 | I believe | Πιστεύω | Katerina Neocleous
(Κατερίνα Νεοκλέους) |
1992 | 9ο |
Κατερίνα Νεοκλέους/ Κατερίνα Νεοκλέους | |||||
10 | I wanna thank you | Θέλω να σε ευχαριστήσω | Gore Melian
(Γκορ Μελιάν) |
3887 | 3ο |
Γκορ Μελιάν/ Γκορ Μελιάν |
Οι υπόνοιες για αντιγραφή
Μέχρι να φτάσει στη Γιουροβίζιον, το νικητήριο τραγούδι υπέστη αρκετές αλλαγές, τόσο στο ρυθμό (έγινε πιο γρήγορο), όσο και στην προσθήκη μερών, ακόμα και στην αλλαγή τόνου (από μι μείζονα σε σολ δίεση μείζονα). Αυτό ίσως συνέβη, διότι κατηγορήθηκε ως αντιγραφή του άσματος «Warning» του συγκροτήματος Incubus, ο δε συνθέτης δήλωσε άγνοια για το συγκεκριμένο γκρουπ. Η Εύη Παπαμιχαήλ δήλωσε ότι έχει μόνο τέσσερεις νότες κοινές, ενώ οι υπόλοιπες 500 είναι διαφορετικές. Λογικά, αν υπήρχε θέμα κλοπής(δηλαδή να έχουν αντιγραφεί πάνω από 11 μουσικά μέτρα), θα είχε επέμβει η EBU, όπως έκανε με άλλες συμμετοχές.
Το promo tour-Το φιλμάκι
Έγινε και ένα μικρό promo tour σε τρεις χώρες (Αγγλία, Ολλανδία, Ουκρανία), δημοσίευσε και ένα διαδικτυακό ημερολόγιο, ωστόσο «δεν έλαμψε η πυγολαμπίδα», όπως έγραψε μια εφημερίδα. Την επόμενη χρονιά η Χριστίνα Μεταξά έδωσε τα αποτελέσματα για την Κύπρο. Είναι μόλις η δεύτερη φορά που επιστρατεύεται ένας γιουροκαλλιτέχνης για κάτι τέτοιο (είχε προηγηθεί ο Κωνσταντίνος Χριστοφόρου το 2006, ενώ ακολούθησαν ο Γιάννης Καραγιάννης το 2017 και ο Hovig το 2018). Το βίντεο-κλιπ, σε σκηνοθεσία Δέσπως Καρπή και Κορίννας Αβρααμίδου, ήταν ένας συνδυασμός ταινίας εποχής, γυρισμένης σε μεσαιωνικό κάστρο και ενός σύγχρονου γκρουπ που παίζει μουσική μέσα στο δάσος, σε κινηματογράφηση και μοντάζ ΡΙΚ (κάτι που είχε να γίνει από το 2000), ενώ δεν λείπουν και τα ειδικά εφέ για την πυγολαμπίδα, τα οποία ανέλαβε η ιδιωτική εταιρεία Green Olive. Το θέμα του τραγουδιού, που έχει κάποια μεταφυσικά στοιχεία, είναι μια πυγολαμπίδα, χάρη στην οποία η ηρωίδα πετά μακριά από την καθημερινότητα, σπάζοντας τα δεσμά που την κρατούν. Το μήνυμα αφορά στο εσωτερικό φως και τη δύναμη των εφήβων.
Οι στίχοι
It’s a question that drives us
where we must go
It’s the unknown that drives from us
what we want most
But the firefly sits in the corner and rests
And he won’t care of you stare
But believe me, it’s best to let go
Don’t just go with the flow
And the firefly comes to you,
sits on your finger
It shatters and shakes,
but she wants you to go with her now
Follow her out there
The firefly,
spreading her wings open wide
Thinks the sky
will come crashing down,
fall to her side
She’s afraid,
but her fear’s only fair
So fly with the firefly,
fly side by side
Escaping the chains
that held you from life
Don’t look down,
you’re over the edge
Jump,
take the leap of faith
Jump,
take the leap of faith
It’s a question that drives us
to where we must go
It’s the unknown that drives from us
what we want most
But the firefly sits in the corner and rests
(It’s a question that drives us to where we must go)
(It’s the unknown that drives from us what we want most)
Don’t just go with the flow
(But the firefly sits in the corner and rests)
It’s a question that drives us
to where we must go
It’s the unknown that drives from us
what we want most
But the firefly sits in the corner and rests
(It’s a question that drives us to where we must go)
(It’s the unknown that drives from us what we want most)
Don’t just go with the flow
(But the firefly sits in the corner and rests)
Jump
Ο Μεταξάς πρέπει επιτέλους να εκπροσωπήσει την Κύπρο με απευθείας διάκριση και να το σηκώσει!! Υπέρ ταλαντούχος καλλιτέχνης!!
Το ξέρω οτι είχε φωνητικές αδυναμίες, αλλα έχω τεράστια αδυναμία σε αυτό το τραγούδι. Για κάποιο λογο απ’την πρώτη φορά που το άκουσα με ανατριχιασε και δεκα χρόνια μετά συμβαίνει το ιδιο πράγμα.
Έχοντας ακούσει καθε τραγούδι του διαγωνισμού από το 1970 και μετά, όσο περίεργο κι αν ακούγεται το συγκεκριμένο είναι αντικειμενικά ως τραγούδι το αγαπημένο μου. Κάτι στους στίχους , στη μουσική και στη φωνή αποπνέει μια ειλικρίνεια και μια ευαισθησία. Φυσικά δεν είναι καν κοντά στο να είναι από τα καλύτερα perfomances.
Προσωπικά δεν θεωρώ ότι είναι κακό τραγούδι, αλλά οι τονικές αστάθειες της γλυκύτατης Χριστίνας, και το 100% televoting που επικρατούσε εκείνη την εποχή και δεν ευνούσε επ’ουδενί την Κύπρο-ανεξαρτήτως συμμετοχής, ήταν αρκετά για να οδηγήσουν σε αποκλεισμό. Μακάρι πάντωςτα αδέρφια Μεταξά να ξαναπροσπαθήσουν για την Κύπρο. Ίσως εν τέλει το 2009 να ήταν ακόμα πολύ νωρίς για αυτά…
Δεν ήταν μόνο televoting, ήταν η χρόνια που επέστρεψαν οι επιτροπές θάβοντας συμμετοχές (όπως την Ελλάδα) ή σώζοντας άλλες (όπως την Γαλλία).
Ήταν κοινό μυστικό ότι το τραγούδι το έγραψε ο Νικόλας για να το πει ο ίδιος στον διαγωνισμό, αλλά η εταιρεία που τον είχε δεσμευμένο με συμβόλαιο μετά το αργυρό μετάλλιο στο Χ-Factor δεν τον άφηνε να διαγωνιστεί. Ούτε τον απάλλασσαν από το συμβόλαιο του. Μάλιστα του είχαν βάλει κι όρο ότι αν εμφανιζόταν στη σκηνή ως μέρος των φωνητικών άλλου τραγουδιστή, “να μην του κάνουν ούτε ένα τηλεοπτικό πλάνο στο οποίο να διακρίνεται καθαρά η παρουσία του”. Του ξέφυγε και το παραδέχτηκε ο ίδιος σε μία από τις συνεντεύξεις που έδωσε στη Μόσχα. Κατά τα άλλα μετριότατο τραγούδι, ακόμα χειρότερη η Χριστίνα που δεν πάτησε νότα, και το γεγονός ότι πάσχιζαν να μας πείσουν ότι γράφτηκε γι’ αυτήν, απλά εκνευριστικό. Εννοείται πως για άλλη μια χρονιά, το ενδιαφέρον μας για τη γιουροβίζιον έσωζε η παρουσία του Σάκη Ρουβά. Έτσι επιβιώσαμε όλα τα ’00ς, χάρη στην Ελλάδα. Συμφωνώ ότι ο Μεταξάς πρέπει να επιστρέψει στο διαγωνισμό ως σόλο καλλιτέχνης και θα σαρώσει. Αλλά πρώτα πρέπει να πειστεί να επιστρέψει στην Κύπρο από την οποία έριξε μαύρη πέτρα πίσω του. Ουδείς προφήτης στον τόπο του!
Μα αυτό εξηγεί τα πάντα! Προσπαθούσαμε όλοι να καταλάβουμε γιατί δεν είπε το τραγούδι ο ίδιος και το έδωσε στην άφωνη και παράφωνη Χριστίνα. Αχ, αυτές οι δισκογραφικές! Πέρα από το ότι μας έχουν φλομώσει στα ψέματα, φτιάχνουν και καταστρέφουν καριέρες εν μία νυκτί… Καλά έκανε και το είπε ο Νικόλας. Τουλάχιστον να μάθει ο κόσμος τι πραγματικά έγινε.
Μου άρεσε και εξακολουθεί να μου αρέσει το συγκεκριμένο τραγούδι 10 χρόνια μετά.
Θα συμφωνήσω όμως με το προφανές: Ήταν πολύ ασταθής φωνητικά στη σκηνή η Χριστίνα. Όπως λέει κι ένας φίλος: “almost painful to listen to…”
Τέλος, θα συμφωνήσω και για τον Μεταξά. Πρέπει, και σύντομα, να εκπροσωπήσει την Κύπρο. Ήδη έχει στη δισκογραφία του κομμάτια που θα μπορούσαν να φέρουν μέχρι και πρώτη θέση.
Η μεγάλη χαμένη ευκαιρία της Κύπρου…
Ένα πολύ όμορφο τραγούδι με μια τελειως παράφωνη ερμηνεύτρια, στη πιο όμορφη σκηνή (μαζί με αυτή του 2014) του διαγωνισμού της Γιουροβίζιον. Δεν υπήρχε περίπτωση βέβαια να κερδίσει μέσα στον τυφώνα… Ριμπακ αλλά ασυζητητί θα μπορούσε ανετα να περάσει στον τελικό και να μπει στη δεκάδα. Δυστυχώς η Χριστίνα φωνητικά ήταν κάκιστη, ίσως από τις χειρότερες φωνητικά εμφανίσεις που έχουν γίνει. Πραγματικά δεν έχει σταυρώσει νότα τη βραδια του τελικού. Είναι μονιμα εκτός τόνου. Και είναι κρίμα γιατί σκηνικά έχει στηθεί όμορφα το κομμάτι και ένας σωστός ερμηνευτής θα μπορούσε να το έχει απογειώσει.
Είναι όντως αλήθεια ότι το κομμάτι ήταν να το πει ο αδερφός της αλλά είχε δεμένα τα χέρια λόγω συμβολαίου στην Ελλάδα και του είχαν απαγορεύσει όχι απλά τη συμμετοχή αλλά ακόμα και μισο πλάνο, όπως πολύ σωστά αναφέρεται και σε σχόλιο παραπάνω. Το σωστό τραγούδι τη λάθος στιγμή και με πολύ λάθος ερμηνεύτρια…
Από τη συγκεκριμένη βραδιά γελάω ακόμη με την «ερμηνεία» της Μάριον Γεωργίου. Ό,τι χειρότερο έχει ακουστεί σε εθνικούς τελικούς την τελευταία δεκαετία. Άθλια σκηνική παρουσία, άχαρο ντυσιμο, και κυριολεκτικά απαίσια εκφορά της αγγλικής.