Ο καλλιτέχνης και κάποια παραλειπόμενα
Ο Μιχάλης Χατζηγιάννης τραγουδά από τα δέκα του χρόνια. Είναι απόφοιτος του Royal College of London, με πτυχίο πιάνου, κιθάρας και ανώτερων θεωρητικών μαθημάτων. Είχε ήδη τρεις πλατινένιους δίσκους, ενώ ακολούθησαν ακόμα δύο στη Μεγαλόνησο. Ήταν κρυωμένος σε όλες τις πρόβες, στον δε τελικό αναγκάστηκε να φωνάζει, διότι η ένταση του ήχου ήταν – αδικαιολόγητα – αυξημένη. Όταν πήγε στη Γιουροβίζιον, τελείωνε τη στρατιωτική του θητεία. Φήμες λένε πως τις ημέρες εκείνες βίωσε ένα μεγάλο ανεκπλήρωτο έρωτα με (έγγαμο) μέλος ξένης αποστολής… Στην επιλογή του 1996 ήταν με το Τρελλό παιδί 2ος. Το 1995 ήρθε 3ος με το Φίλησέ με και με το Γράμμα 2ος. To “Γένεσις” στάθηκε τυχερό εκείνη τη χρονιά: με μόλις 37 βαθμούς (12 από την Ελλάδα και εννέα ακόμα χώρες που έδωσαν από 1 έως 5) κατάφερε να φτάσει στην 11η θέση. Αντιθέτως, η Ελλάδα πήρε το 12άρι της Κύπρου και τίποτε άλλο, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει…
Η συνεργασία του με τον Γιώργο Χατζηνάσιο (συνθέτης GRE 1977) στο «Άγγιγμα Ψυχής» του άνοιξε δρόμους. Μετά τη σούπερ-επιτυχία Μόνο στα όνειρα, έχει καθιερωθεί πλέον σε Ελλάδα και Κύπρο. 23 δίσκοι στην Ελλάδα, εκ των οποίων πολλοί έγιναν πολύ-πλατινένιοι, κυκλοφορίες στην Ευρώπη και πλήθος βραβεία, σε μια καριέρα που συνεχίζεται αδιάκοπα. Σχεδόν κάθε χρόνο ακουγόταν το όνομά του ως πιθανού υποψηφίου (όπως και της Άννας Βίσση, εξάλλου). Επανήλθε, τελικά, χωρίς επιτυχία, στην κλειστή επιλογή του 2013, μετά από πολυετείς προσπάθειες του ΡΙΚ να τον πείσει, ως συνθέτης, γράφοντας ένα τραγούδι για την Βαλάντω Τρύφωνος (4η το 2007-υποψήφια για την Ελλάδα το 2011). Εκείνη τη χρονιά το ΡΙΚ επέλεξε τη Δέσποινα Ολυμπίου (CYP 2013), με την οποία ο Μιχάλης Χατζηγιάννης συνδεόταν αισθηματικά, πριν κάνει σχέση με τη Ζέτα Μακρυπούλια (σχολιασμός Γιουροβίζιον 2006).
Οι συντελεστές
Ο στιχουργός, Ζήνων Ζιντίλης (στιχουργός CYP 2013), έχει μεταπτυχιακό στις διεθνείς σχέσεις και τη διπλωματία, ενώ ο διευθυντής ορχήστρας Κώστας Κακογιάννης, γιος του γνωστού σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη, ήταν επικεφαλής του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού του νησιού, «Διάσταση», ενώ το 2007 ίδρυσε τον πολιτιστικό οργανισμό «Παράκεντρο». Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων με τη Νάνα Μούσχουρη, τον Johnny Logan και την Αλέξια. Συνέθεσε δε τον ύμνο της Junior Eurovision 2008, που διοργανώθηκε στη Λεμεσό, «Hand in hand», ο οποίος ερμηνεύτηκε από όλα τα διαγωνιζόμενα παιδιά στο τέλος του σώου.
Ο εθνικός τελικός
Η επιλογή της 1ης Μαρτίου, στο Monte Caputo, παρουσιάστηκε από την Μαρίνα Μαλένη και τον Λουκά Χάματσο. Προηγήθηκε προεπιλογή από 11μελή επιτροπή για τις 53 συμμετοχές που εστάλησαν. Καλεσμένη στην επιλογή, όπου ψήφισε επιτροπή ειδικών, ήταν η Ευρυδίκη. Στους υποψηφίους συναντάμε τον Κυριάκο Ζυμπουλάκη και τον Δήμο Μπέκε (CYP 1993), τον πρώτο ως τραγουδιστή και τον δεύτερο ως ενορχηστρωτή στο τραγούδι του Γιώργου Σταματάρη. Δύο ακόμα γιούροσταρ ένωσαν τις δυνάμεις τους, ο Άλεξ Παναγή (CYP 1995, 2000) και η Μαρλαίν Αγγελίδου (CYP 1999). Αίσθηση προκάλεσε η Άννυ με την ξεχωριστή φωνή.
1 | Magissa mira
(Μάγισσα μοίρα) |
Enchanting fate | Elena
(Έλένα) |
38 | 8o |
Κοραλία Σχίζα/Κοραλία Σχίζα [Ρον Τίχον] | |||||
2 | Ligi hara gia tin Mona
(Λίγη χαρά για την Μόνα) |
A little joy for Mona | Annie
(Άννυ) |
108 | 3o |
Γιάννης Σαββίδης/Μιχάλης Μιχαηλίδης [Γιάννης Σαββίδης -Jean Paul Sacy] | |||||
3 | Prepi na xehastis
(Πρέπει να ξεχαστείς) |
You have to be forgotten | Nasia Trachonitou
(Νάσια Τραχωνίτου) |
52 | 7o |
Γιώργος Αδάμου/Χριστιάνα Αλωνεύτη [Γιώργος Παγιάτης] | |||||
4 | Nichta min pis
(Νύχτα μην πεις) |
Night, don’t say | Dalida Mitzi
(Δαλιδά Μιτζή) |
95 | 6o |
Ανδρέας Καρανικόλας/Ανδρέας Καρανικόλας [Αλέξης Μελετίου] | |||||
5 | Oneiro
(Όνειρο) |
Dream | Kyriakos Zoumboulakis
(Κυριάκος Ζουμπουλάκης) |
98 | 5o |
Κυριάκος Ζουμπουλάκης/Κυριάκος Ζουμπουλάκης [Τάκης Μαγκαφάς] | |||||
6 | Fterougisma
(Φτερούγισμα) |
Fluttering | Alexandros Panayi & Marlain Angelidou
(Άλεξ Παναγή και Μαρλαίν Αγγελίδου) |
123 | 2o |
Γιώργος Καλλής/Κωνσταντίνος Οδυσσέως [Αλέξης Μελετίου-Γιώργος Καλλής] | |||||
7 | Onomase me
(Ονόμασέ με) |
Call me | Giorgos Stamataris
(Γιώργος Σταματάρης) |
108 | 3o |
Ανδρέας Γερολέμου/Ιωάννης Χατζηγεωργίου [Δήμος Μπέκε] | |||||
8 | Genesis
(Γένεσις) |
Genesis | Michalis Hadjiyiannis
(Μιχάλης Χατζηγιάννης) |
158 | 1o |
Μιχάλης Χατζηγιάννης/Ζήνωνας Ζηντίλης [Κώστας Κακογιάννης] |
Το φιλμάκι, η εμφάνιση, το θέμα του τραγουδιού
Η αγγλική βερσιόν, με τίτλο Genesis, είναι σε στίχους Σταύρου Σιδερά (CYP 83). Ο Κώστας Κακογιάννης, που έκανε την εκπληκτική ενορχήστρωση, έμελλε να είναι ο τελευταίος μαέστρος για την Κύπρο, αφού από την επόμενη χρονιά καθιερώθηκε το full play-back, στη θέση της ορχήστρας. Στα φωνητικά του είχε πέντε κοπέλες, όλες στα μαύρα, όπως και εκείνος, εκτός από το ατλαζένιο, γαλάζιο πουκάμισο. Από πάνω φορούσε πέτσινο. Συμβατικότατο το φιλμάκι, με τον καλλιτέχνη να ερμηνεύει σε παραλίες και αρχαία. Φωτιά, γη, αέρας και νερό κυριαρχούν. Με έξυπνο τρόπο, το τραγούδι με τον αρχαιοπρεπή τίτλο, προβάλει μια ερωτική ιστορία, ενώ το τραγούδι είναι αμιγώς πολιτικό και αναφέρεται στην κατάσταση της Μεγαλονήσου.
Οι στίχοι
Παράξενη και αλλόκοτη αγάπη
Ελπίδα στον ανέμων το χορό
Πανέμορφη θέα στο σταυροδρόμι
Αρχαίων παντοδύναμων φυλών
Στο στόμα του λαού μικρή πατρίδα
Φιλεύεις μια λέξη τρομερή
Το ξέρω κάπου μέσα σου αντέχει
Η ασύνορη παγκόσμια αρετή
Γένεσις
Αλήθεια του παντός
Ανάσταση φωτός
Της άνοιξης χορός η ελευθερία,
Γένεσις
Στη προαιώνια τη γη
Για την αρχέγονη κραυγή
Της νιότης η γιορτή η ελευθερία
Στη δύση του αιώνα μια άπατη
Υψώνεται, χωρίζει, διαιρεί,
Μα κάποια άλλη αλήθεια μας ενώνει
Η πίστη στην ειρήνη αντοχή
Γένεσις
Αλήθεια του παντός
Ανάσταση φωτός
Της άνοιξης χορός η ελευθερία,
Γένεσις
Στη προαιώνια τη γη
Για την αρχέγονη κραυγή
Της νιότης η γιορτή η ελευθερία
Γένεσις
Στη προαιώνια τη γη
Για την αρχέγονη κραυγή
Της νιότης η γιορτή η ελευθερία
Γένεσις
Γένεσις
Και τσακώστε και ένα παραλειπόμενο… Όπως είχε δηλώσει σε πρόσφατη συνέντευξή του ο αρχηγός της κυπριακής αποστολής στο Μπέρμινγχαμ, ο Χατζηγιάννης και οι κοπέλες των φωνητικών θα φορούσαν χλαμύδες επί σκηνής ή τέλος πάντων ριχτά λευκά ρούχα, τύπου “αρχαία τραγωδία”. Στις πρόβες είδαν ότι τα ρούχα αυτά δεν έγραφαν τηλεοπτικά και πανικοβλήθηκαν να βρουν τελευταία στιγμή άλλα, που να ταιριάζουν με τα φώτα. Εξ ου και τα μαύρα (τα οποία είχαν τυχαία στις βαλίτσες τους οι κοπέλες). Τους δε μπλε φακούς επαφής που έβαλε ο Χατζηγιάννης για να σετάρουν με το πουκάμισο, δεν ξέρω γιατί δεν τους σχολιάζουμε ποτέ.
Ήταν γενικά μια άστοχη και άσκοπη συμμετοχή. Απλά όπως σας είχα ξαναπεί, έπρεπε να έρθει και η σειρά του Χατζηγιάννη κάποτε. Πόσα χρόνια να συμμετέχει στον εθνικό τελικό και να μην του δίνεται η ευκαιρία; Έπρεπε να τον εξυπηρετήσουν κι αυτόν κάποτε. Του την έδωσαν την ευκαιρία με το Γένεσις, ένα μετριότατο τραγούδι που ήθελε να πατήσει στην επιτυχία του 1995 και να ακολουθήσει παρόμοια πορεία στον τελικό.
Αν πήγαινε το “Λίγη χαρά για τη Μόνα” θα φιγουράραμε και πάλι στην πεντάδα.
Εγώ αυτό που αναρωτιέμαι είναι γιατί δεν θέλησε να μας εκπροσωπήσει ξανά ο Χατζηγιάννης όταν πια έγινε φίρμα και έμαθε τα κόλπα. Με ένα τραγούδι “δεν έχω χρόνο” ή με ένα “Αν μου τηλεφωνούσες” ή τέλος πάντωνς με ένα οποιοδήποτε μέτριο σουξέ που συμπεριλαμβάνει στους δίσκους του η Κύπρος θα έκανε θαύματα την περασμένη δεκαετία. Αλλά δεν το επιχειρεί! Οι φήμες λένε ότι ζητά πολλά λεφτά για να το πράξει. Εμ, όταν ήταν άσημος τραγουδούσε Γένεσις και Γράμματα, τώρα ούτε να μας φτύσει. Καλά να πάθουμε.
-Εντάξει, το παραλειπόμενο είναι θεϊκό!
-Κι εγώ πιστεύω ότι ο λόγος που δεν προσπάθησε ξανά ήταν τα χρήματα, αφήνει πάντως συχνά-πυκνά να εννοηθεί ότι ενδιαφέρεται, για να γίνεται ντόρος γύρω από το όνομά του. Τώρα που ξέπεσε, θα μπορούσε να ενδιαφερθεί. Είναι τόσο εύπεπτα τα τραγούδια του (και πολύ μικρών φωνητικών απαιτήσεων) που πιστεύω ότι θα σημείωνε επιτυχία.
-Δεν είχα προσέξει τους φακούς επαφής!
-Λατρεύω κι εγώ το “Λίγη χαρά για τη Μόνα”-είναι καταπληκτικό. Αλήθεια, αυτή η κοπέλα (που ούτε το επώνυμό της δεν ξέρω), η Άννυ, που βρίσκεται; Γνωρίζεις κάτι;
Το μόνο που γνωρίζω, για να καταλάβεις πόσο μικρή είναι η Κύπρος, είναι ότι τότε, στα 18 μου χρόνια έπαιξε γκομενοκατάσταση μ’ αυτήν κι ένα φίλο μου 🙂 Αλλά ούτε εκείνος δεν το θυμάται πια, τόσο επιδερμικό ήταν! 🙂
Κλαίω από τα γέλια πραγματικά
Όντως, πολύ μικρή η Κύπρος!!!
Θεωρώ ότι ο Χατζηγιαννης πρέπει να επιστρέψει στη eurovision. Είναι πολύ ώριμος πλέον και αν γράψει τραγούδι όπως αυτά που έγραφε πριν κάποια χρόνια και με μια ωραία σκηνική παρουσία μπορεί να πάει εξαιρετικα. Ειδικά μπαλάντα θα την απογειώνε. Πιστεύω ότι η καριέρα του αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια κάμψη και η eurovision θα μπορούσε να αποτελέσει καλή αφορμή για να ξανασυστηθει στο κοινό και ειδικότερα στη νέα γενιά..
Αχάριστος για την Γιουροβίζιον που τον ανέδειξε ασυμπάθητος και πολλά πολλά άλλα! Το τραγούδι του ήταν πολύ καλύτερο από την φυσιογνωμία του. Το ”Λίγη χαρά για την Μόνα” ήταν ένα ευαίσθητο και και αξιοπρεπέστατο τραγούδι. Κρίμα που δεν πήγε!