Με αφορμή τον ντόρο που προκάλεσε η ανακοίνωση του Τάκη Μπινιάρη (GRE 85) ως βασικού πρωταγωνιστή μαζί με τον Λάκη Γαβαλά στο “Κλουβί με τις τρελές”, ας θυμηθούμε την ανεπανάληπτη παράσταση, η οποία τον ανέδειξε, αλλά και την καρμική της σχέση με τη Γιουροβίζιον.
Η ιστορική παράσταση
Μια άγνωστη ιστορία, λοιπόν, που φιλοδοξούμε να κάνουμε γνωστή, είναι η καρμική σχέση της ιστορικής παράστασης «Ιησούς Χριστός, υπέρλαμπρο άστρο» που ανέβηκε στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο θέατρο «Καλουτά» τη σαιζόν 1978-1979 με τη Γιουροβίζιον. Ήταν ένα πολυδάπανο εγχείρημα του επιχειρηματία Μάριου Σταυρολαίμη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαλαβέτα, το οποίο σημείωσε τεράστια επιτυχία, παρά τις αντιδράσεις παραθρησκευτικών οργανώσεων και πιστών, οι οποίοι οργάνωσαν συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις, ενώ με φραστικές απειλές και χειροδικίες, αποθάρρυναν τους θεατές, αναγκάζοντας την παράσταση να βγάλει με το ζόρι τη σαιζόν. Πρόκειται, φυσικά, για θεατρική μεταφορά της περίφημης ροκ όπερας του , “Jesus Christ Superstar”, η οποία κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1970, ανέβηκε στο Broadway το 1971, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1973 και γυρίστηκε σε τηλεταινία το 2000, όχι χωρίς αντιδράσεις, κατάφερε όμως να παίζεται μέχρι σήμερα σε όλη την υφήλιο.
Από την παράσταση στη Γιουροβίζιον
Ας δούμε όμως τις γιουροσυνδέσεις: ο ίδιος ο Andrew Lloyd Weber έμελλε να συνθέσει για τη Γιουροβίζιον, 39 χρόνια μετά, τη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου “It’s my time” με τη Jade Ewen. Τη μουσική διδασκαλία στην ελληνική παράσταση ανέλαβε ο Μίμης Πλέσσας (ενορχηστρωτής και μαέστρος GRE 83, μέλος της κριτικής επιτροπής το 1980 και 1981, σύμβουλος του προέδρου της ΕΡΤ το 1989 και μέλος της επιτροπής χωρίς δικαίωμα ψήφου, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής της ΕΡΤ μεταξύ 2005 και 2010). Τη ζωντανή ορχήστρα διηύθυνε κάθε βράδυ ο Μάικ Ροζάκης (μαέστρος GRE 76, 90, 96, CYP 81, 83, υποψήφιος συνθέτης με δύο τραγούδια το 1979). Τύμπανα έπαιζε ο Αντώνης «Πίκο» Πλέσσας (συνθέτης GRE 83, υποψήφιος συνθέτης 1983).
Το λαμπερό καστ
Περνώντας στο καστ, όπου υπήρχε διπλή διανομή, εντοπίζουμε ουκ ολίγους γιούροσταρ και γιουροϋποψηφίους: Ιησούς ο Γιάννης Σαμψιάρης (φωνητικά GRE 79) και ο Τάκης Μπινιάρης (GRE 85, υποψήφιος 1991)· Μαρία Μαγδαληνή η Χριστίνα Καράλη (2η στην κλειστή επιλογή του 1977, φημολογείτο ότι θα έπαιρνε μέρος στην επιλογή του 1979, έχει επίσης διασκευάσει πολλά τραγούδια της Γιουροβίζιον στα Ελληνικά: LUX 73-Θα σε βρω, SWE 74-Waterloo, ΙΤΑ 74-Ναι, NL 74-Κι εσύ κι εγώ, με τον Τάκη Αντωνιάδη, NL 75-Ding dang dong, ΙΤΑ 75-Μόνο, με τον Τέρυ Χρυσό) και η Κρίστη Στασινοπούλου (GRE 83, υποψήφια 1979)· Αρχιερέας Άννας, ο Κώστας Μπίγαλης (GRE 94, συνθέτης GRE 86, «κομμένος» υποψήφιος 1990, υποψήφιος 2002, αποκλείστηκε από υποψήφιος συνθέτης το 2005) και ο Κρις «Χρήστος» Κάλλοου (GRE 90, υποψήφιος 1988, 1989, “κομμένος” υποψήφιος 1991)· Ιωσήφ ο Γιάννης Δημητράς (GRE 81, υποψήφιος 1988, 1990, «κομμένος» υποψήφιος 1989, 1991, 1992, μέλος της κριτικής επιτροπής 1996)· Πιλάτος ο Παναγιώτης «Τάκης» Καρνάτσος (υποψήφιος στιχουργός το 1979 και το 1980-με δύο τραγούδια)· Ηρώδης ο Σταμάτης Φασουλής (κριτική επιτροπή ΕΡΤ 1987). Συμμετοχή στα φωνητικά είχαν η 14χρονη τότε Μαντώ (GRE 03, υποψήφια 1989, 1990), αλλά και η 13χρονη Πάολα Κομίνη ως Αγγελούδι, υποψήφια το 1979, μαζί με τους Φωτεινή Φιλοσόφου (Απόστολος), Δημήτρη Κοντογιάννη (Καϊάφας) και Στέφανο Δεκεριάν (Β’ Ιερεύς)· στους Αποστόλους και ο Προκόπης Δούρβας (υποψήφιος το 1987), Α’ Ιερεύς ο Παναγιώτης (Τάκης) Καρνάτσος, στιχουργός του Δώσε μου έναν στίχο (2ο το 1979, με την Κρίστη Στασινοπούλου). Οι περισσότεροι, πάντως, δεν τα πήγαν καλά στη Γιουροβίζιον…
Κατηγορίες για κλεμμένη έμπνευση
Από την κριτική του ελληνικού Τύπου δεν πέρασε απαρατήρητη η στιχουργική ομοιότητα του «Σωκράτη» της Ελπίδας («Σωκράτη, εσύ σουπερστάρ», «Ο πρώτος Χριστός» κλπ.) με την ροκ όπερα που ήταν τότε επίκαιρη. Εύστοχη ήταν η παρατήρηση του Μίμη Πλέσσα: «Ο Ιησούς σούπερ σταρ μετακόμισε από το “Καλουτά” στο Δημοτικό Πειραιώς» (επειδή εκεί έλαβε χώρα ο ελληνικός τελικός του 1979). Σε αυτό η στιχουργός Σώτια Τσώτου απάντησε πως την απασχόλησε η επικοινωνία με το ξένο κοινό, γι’ αυτό έβαλε τη λέξη “superstar”…