1. Περίπου 40 χρόνια έχουν να διοργανώσουν τον διαγωνισμό στη σειρά δύο -και συγκεκριμένα η Ολλανδία, ακολουθούμενη από την Ιταλία- από τις επτά ιδρυτικές χώρες του 1956 (Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ελβετία, Γαλλία). Αυτό συνέβη, επίσης, μεταξύ 1956 και 1959, 1961-1962, 1965-1966, 1969-1970 και 1983-1984.
2. Η Ρωσία προστέθηκε στον μικρό κατάλογο των χωρών που, για κάποιον λόγο, αποκλείστηκαν: το ίδιο έγινε το 1988 με την Κύπρο (επειδή το τραγούδι είχε διαγωνιστεί στον εθνικό τελικό του 1984), τη Ρουμανία το 2016 λόγω χρεών, τη Λευκορωσία το 2021, διότι το τραγούδι ήταν πολιτικό. Ο Λίβανος το 2005, η Γεωργία το 2009 και η Ρωσία τo 2017 πιέστηκαν να αποσυρθούν για διάφορους λόγους: ο πρώτος επειδή αρνήθηκε να μεταδώσει το τραγούδι του Ισραήλ, η δεύτερη, διότι οι στίχοι της συμμετοχής τους αναφέρονταν στον Πούτιν και η τρίτη, καθώς η Ουκρανία απαγόρευσε την είσοδο στην καλλιτέχνιδα, αφού είχε ταξιδέψει στην Κριμαία.
3. Ο Βούλγαρος Stoyan Yank(o)ulov (BUL 07, 13, 22) και οι Μολδαβοί Zdob și Zdub (MLD 05, 11, 22) έχουν συμμετάσχει ως βασικοί καλλιτέχνες (όχι στα φωνητικά) σε τρεις διαφορετικές δεκαετίες, όπως επίσης και οι: Eirikur Hauksson (ISL 86, NOR 91, ISL 07), Carola Häggkvist (SWE 83, 91, 06), Tommy Seebach (DEN 79, 81, 93) και Hanne Krogh (NOR 71, 85, 91). Αν οι Μολδαβοί προκριθούν, θα είναι το πρώτο act στην ιστορία που καταφέρνει τριπλή είσοδο στον τελικό.
4. Η συμμετοχή του Ισραήλ I.M, ισοφαρίζει το ρεκόρ συντομότερου τίτλου τραγουδιού (προφανώς η τελεία δεν υπολογίζεται), μαζί με τα Sì (ΙΤΑ 74), Él (SPA 82), Hi (ISR 83), Go (UK 88), 22 (IRL 19). Βέβαια, αμφισβητείται κατά πόσον το Ισραήλ 1983 ανήκει ή όχι εδώ, καθότι ο τίτλος προφέρεται Chai/Khay, ωστόσο τότε προτιμήθηκε η μεταγραφή “Hi”. Η χρονιά με τους περισσότερους μονολεκτικούς τίτλους (5) και τους περισσότερους καλλιτέχνες με ένα όνομα (12) είναι το 1982.
5. Με τρεις χαρακτήρες η S10, ο WRS και οι LPS έχουν το δεύτερο μικρότερο όνομα στην ιστορία, μαζί με τους Lou (GER 03), Max (GER 04), Teo (BLR 14), AWS (HUN 18) και TIX (NOR 21)-σίγουρα κάποιους θα ξεχάσαμε. Το ρεκόρ κατέχουν, με δύο χαρακτήρες, οι 2B (POR 05). Το μεγαλύτερο όνομα σόλο καλλιτέχνη έχει η Ελίνα Κωνσταντοπούλου (GRE 95), ενώ γκρουπ οι Margo, Franck Olivier, Diane Solomon, Ireen Sheer, Malcolm Roberts και Chris Roberts!
6. Η Ισπανία από το 1961 οπότε ξεκίνησε να συμμετέχει, δεν έχει χάσει ούτε έναν τελικό (60 συμμετοχές συνολικά). Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει το ρεκόρ με τις συνεχόμενες συμμετοχές σε τελικό (ξεκίνησε το 1957 και δεν μετείχε το 1958, άρα από το 1959 μέχρι σήμερα αριθμεί 61 σερί συμμετοχές). Η Γερμανία, από την πλευρά της, κατέχει το απόλυτο ρεκόρ συμμετοχών (64 από το 1956), όμως στη ραδιοφωνική επιλογή του 1996 δεν κατάφερε να προκριθεί στον τελικό, οδηγώντας σιγά-σιγά στην επιβολή του κανόνα των BIG-4 (που μετά έγιναν BIG-5).
7. Η σερβική συμμετοχή In corpore sano, είναι η πρώτη με στίχους στα Λατινικά. Μέχρι τώρα είχαμε μόνο τίτλους στη συγκεκριμένη γλώσσα, η οποία είναι επίσημη στο Βατικανό: το Lapponia-FIN 77, το Suus-ALB 12 και το Origo-HUN 17. Σε εθνικούς τελικούς υπήρξαν το Ave Maria Laudata (Κροατία 2002) και ένα από τα υποψήφια της Εσθονίας το 2005 (αν ξέρετε ποιό από όλα ήταν, ενημερώστε μας).
8. Όπως ήδη ξέρετε, είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του διαγωνισμού που δεν θα υπάρξει ούτε ένας στίχος στα Γαλλικά. Το εντυπωσιακό είναι πως πέρυσι, δύο γαλλόφωνες συμμετοχές, της Γαλλίας και της Ελβετίας, βρέθηκαν στο Τοπ 3 κάτι που είχε να συμβεί από πάρα πολύ παλιά. Για τις γλώσσες που θα ακουστούν στον φετινό διαγωνισμό διαβάστε αυτό το αφιέρωμα.
9. Τρεις χώρες εκπροσωσούνται από καλλιτέχνες με κάποια νορβηγική καταγωγή: η ίδια η Νορβηγία, η Ελλάδα (η μητέρα της Αμάντας είναι Νορβηγίδα) και η Τσεχία, αφού ο κιθαρίστας Casper Hatlestad και ο κημπορντίστας Benjamin Rekstad προέρχονται από εκεί.
10. Αν η Ουκρανία και η Σουηδία περάσουν (που θα περάσουν…), τότε θα είναι η 13η φορά της Ουκρανίας (με μία παύση το 2005) και η 11η της Σουηδίας και μάλιστα σερί (το 2010 η Anna Bergendahl αποκλείστηκε).
11. Φέτος, μετά από τουλάχιστον μία δεκαετία, δεν υπάρχει σε κανένα τραγούδι τίτλος με τη λέξη “Αγάπη” ή κάποιο παράγωγό της.
12. Εάν ισχύει η… χρονολόγηση, τότε οι Subwoolfer, γεννημένοι στο… Φεγγάρι, με ηλικία 4, 5 δισεκατομμύρια χρόνια, είναι οι γηραιότεροι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό! Το πραγματικό ρεκόρ κατείχε ο Ελβετός Emil Ramsauer, ο οποίος με τους Takasa πήρε μέρος στα 95 του και “έφυγε” τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, στα 103.
13. Για την αληθινή ταυτότητα των Subwoolfer έχουν διατυπωθεί διάφορες εικασίες που περιλαμβάνουν τους αδελφούς Ylvis, τον Ben Adams, τους Erik & Kriss, τον Gaute Ormåsen.
14. Άγγλοι δημιουργοί (μαζί με ντόπιους) φιγουράρουν σε Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Λιθουανία, Τσεχία, Πολωνία, Αζερμπαιτζάν, Κύπρο. Γάλλοι γράφουν για το Βέλγιο, Γερμανοί για Ελβετία και Ισπανία, Αμερικανοί για Φινλανδία, Αρμενία, Βουλγαρία, Αυστρία, Ισπανία και Πορτογαλία, Νορβηγοί για την Ελλάδα. Δημιουργοί πέντε εθνικοτήτων για την Αυστρία, τρεις για τις Μάλτα, Ισπανία και Αζερμπαϊτζάν. Η κυριαρχία της Σουηδιας υποχώρησε κάπως, αφού μετέχει με δημιουργούς της μόνο σε Σουηδία, Αυστρία, Αζερμπαϊτζάν, Κύπρο και Μάλτα (5 χώρες), επομένως είναι τρίτη πίσω από το Ηνωμένο Βασίλειο (7) και τις ΗΠΑ (6).
15. Έντεκα, παρακαλώ, Ιταλοί έγραψαν τη συμμετοχή του Αγίου Μαρίνου, αφήνοντας 2η την Κύπρο με το πολυεθνικό δεκαμελές team, ανάμεσά τους και τρεις Κοσοβάροι.
16. Είναι η χρονιά με τις περισσότερες αναφορές στην ερωτική πράξη και τον ερωτισμό γενικότερα. Δείτε το σχετικό αφιέρωμα.
Δείτε το παρακάτω βίντεο που αποτέλεσε την πηγή για κάποια από όσα προαναφέραμε (με δικές μας προσθαφαιρέσεις), αλλά με κάποια προσοχή, καθότι περιέχει ορισμένες ανακρίβειες, όπως αυτό για τον νεαρότερο καλλιτέχνη στην ιστορία που φυσικά δεν είναι ο 17χρονος Σλοβένος Zala Velenšek: το ρεκόρ κατέχει η Nathalie Pâque (BEL 89), η οποία διαγωνίστηκε λίγο πριν κλείσει τα 12 και ακολουθεί ο 12χρονος Gili (ISR 89). Nεαρότερη νικήτρια η, Βελγίδα Sandra Kim το 1986, στα 13 της, ενώ στα φωνητικά είχαμε ήδη παρακολουθήσει την 9χρονη Lea Bundgaard (DEN 85).
Εννοείται πως, μετά από τον διαγωνισμό, θα βγάλουμε άρθρο με ό, τι ακόμα έχει προκύψει!
Τρελαίνομαι να διαβάζω τέτοια στατιστικά!
Ευχαριστούμε.
Εμείς ευχαριστούμε! Λατρεμένα στατιστικά, όντως.