Ο καλλιτέχνης
Ο Αλέξανδρος “Άλεξ” Παναγή, ο Κύπριος “Mr Eurovision” έχει πλουσιότατο βιογραφικό. Μεταξύ άλλων παρέχει vocal coaching σε γνωστούς καλλιτέχνες, έχει κάνει φωνητικά σε πολλούς δίσκους και είναι ο διευθυντής του Τμήματος Μεταγλώττισης του ομίλου Disney στην Ελλάδα. Δύο φορές βασικός εκπρόσωπος της Μεγαλονήσου, έχει διακριθεί και στα φωνητικά (CYP 1989, 1991, GRE 2005 και 2009, BLR 2012-τις τρεις τελευταίες φορές ήταν και vocal director). Ήταν stage director στη δεύτερη συμμετοχή του Fabrizio Faniello (MAL 2006), ενώ την ίδια χρονιά χρημάτισε vocal coach στη συμμετοχή της Άννας Βίσση. Επελέγη ως vocal director κι άλλες φορές (ΑΖΕ 2013, BLR 2013, RUS 2014, BLR 2014, MLD 2018, BLR 2018), με πιο αξιοσημείωτη ίσως εκείνη του Sergey Lazarev (RUS 2016). Ακόμα μία ανάμειξή του με τη Γιουροβίζιον ήταν στο τραγούδι «Η πιο όμορφη μέρα» (JESC CYP 2014) ως συνθέτης, στιχουργός στα αγγλικά και παραγωγός. Όσον αφορά στους κυπριακούς τελικούς, το 1990 και το 1993 ήρθε 3ος στην επιλογή με το Πιστεύω και το Για σένα τραγουδώ αντίστοιχα, το 1998 ήταν 2ος, σε ντουέτο με τη Μαρλαίν Αγγελίδου και το Φτερούγισμα, ενώ το 2006, 6ος με το There is love. Με τον πιανίστα Matheson Bayley δημιούργησε το 2000 έναν δίσκο με γιουροδιασκευές. Τέλος, ήταν παραγωγός στο γκρουπ Τριημιτόνιο (GRE NF 2011), καθώς και μέλος της κριτικής επιτροπής στο “Eurovision Song Project” το 2015. Για ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες, βλ. το παλιότερο αφιέρωμά μας στον καλλιτέχνη.
Διάφορα παραλειπόμενα
Αίσθηση προκάλεσε το βίντεο-κλιπ, που θύμιζε χορό αρχαίου δράματος (σκηνοθεσία: Κορίνα Αβρααμίδου). Αξίζει να σημειωθεί ότι το επίσημο πρόγραμμα της γιουροβραδιάς είχε απίστευτα τυπογραφικά λάθη στην κυπριακή συμμετοχή με αποκορύφωμα το «κι όμως δεν νίστεψα… (αντί για «πίστεψα)»». Στη σκηνή μαζί του ήταν η Χριστίνα Αργύρη (αρμόνιο-CYP 2000, φωνητικά CYP 2002), η Νάσια Τραχωνίτου (φωνητικά CYP 1989, 1991), η Κατερίνα Ανδρέου-Χριστοφίδου (κρουστά), ο Κωνσταντίνος Φιλίππου ή Φίλιππος Κωνσταντίνος (τύμπανα και μετέπειτα μέλος των ΟΝΕ-CYP 2002) και ο DJ Δημήτρης Χωριανόπουλος (ντραμς-φωνητικά CYP 2007). Τα κοστούμια υπέγραφε η Γκίκα Ιωαννίδου και τις χορογραφίες η Αριάννα Οικονόμου. Πολύχρωμη η εμφάνισή τους, με την κόκκινο-κοραλί σακάκι του Άλεξ να ξεχωρίζει, όπως και το τεράστιο πανί, κάτω από το οποίο πέρασε. Στην ελληνική μετάδοση δεν ακούστηκε μέρος της εισαγωγής, διότι η Δάφνη Μπόκοτα ξέχασε να ανεβάσει τον ήχο στην κονσόλα. Το Στη φωτιά (εντελώς άλλο τραγούδι στην επιλογή και άλλο την τελική βραδιά, χάρη στην ενορχήστρωση του Γιώργου Θεοφάνους) ήθελαν να είναι ένα πάντρεμα Ανατολής και Δύσης. Την ιταλική βερσιόν, Fiamma, έγραψε η Silvia M. Klemm. Η αγγλική έχει τον τίτλο Plunge into fire.
Ο εθνικός τελικός
Την επιλογή της 14ης Μαρτίου, στο νυχτερινό κέντρο Μόντε Καπούτο, λίγο έξω από τη Λεμεσό, σε σκηνοθεσία Σοφίας Μουαΐμη και Κορίννας Αβρααμίδου, όπου ψήφισε 20μελής επιτροπή, παρουσίασαν η Ευρυδίκη και ο Γιώργος Θεοφάνους. Ένα σκάνδαλο δημιουργήθηκε όταν ο Άριστος Μοσχοβάκης αποσύρθηκε, διότι το ΡΙΚ αρνήθηκε να δώσει από πριν τα ονόματα των κριτών και επιπλέον ότι επέστρεψε στη μυστική ψηφοφορία. Το τραγούδι του Μια βροχή, σε στίχους Ροδούλας Παπαλαμπριανού είχε ως ερμηνεύτρια τη Μπέσσυ Αργυράκη (GRE 1977). Το τραγούδι δεν αντικαταστάθηκε, έτσι ο τελικός έγινε με επτά αντί για οκτώ τραγούδια. Τα ΜΜΕ επίσης αντέδρασαν, διότι προτιμούσαν τον Μιχάλη Χατζηγιάννη (2ος και 3ος), ο οποίος ήταν ακόμα μαθητής, ωστόσο είχε μόλις κερδίσει στον προβεβλημένο διαγωνισμό της Λαϊκής Τράπεζας.
Ένα ανέλπιστο 12άρι ήρθε από την Ουγγαρία. Η Ελλάδα πάντως, παρά τον επικό στίχο: «Είμαι ο Έλληνας που πολεμά», που περιγράφει την ιστορική πορεία των Ελλήνων μέσα από πολέμους, δυστυχίες και φωτιές, του έδωσε μόλις 8 βαθμούς, στερώντας του δύο θέσεις. Έτσι κατετάγη ένατο…
1 | I poli
(Η πόλη) |
The city | Andrea Aravi
(Άντρεα Αραβή) |
78 | 6ο |
Χριστάκης Βλάσιος/Δημήτρης Βανέζης [Ζαχαρίας Βανέζης] | |||||
2 | Filise me
(Φίλησέ με) |
Kiss me | Michalis Hadjiyiannis
(Μιχάλης Χατζηγιάννης) |
129 | 3ο |
Ανδρέας Γερολέμου/Ανδρέας Γερολέμου [Δώρος Γεωργιάδης] | |||||
3 | Taxidi makrino
(Ταξίδι μακρινό) |
Long journey | Kyros Lontos
(Κύρος Λόντος) |
80 | 5ο |
Κύρος Λόντος/Κύρος Λόντος [Δώρος Γεωργιάδης] | |||||
4 | Sti fotia
(Στη φωτιά) |
In the fire | Alex Panayi
(Άλεξ Παναγή) |
157 | 1ο |
‘Αλεξ Παναγή/’Αλεξ Παναγή [Άλεξ Παναγή-T. Bruhns] | |||||
5 | Kontra ston anemo
(Κόντρα στον άνεμο) |
Against the wind | Maria Kourou
(Μαρία Κούρου) |
107 | 4ο |
Αλέξης Μελετίου/Μαρία Κούρου [Αλέξης Μελετίου] | |||||
6 | To telefteo fengari
(Το τελευταίο φεγγάρι) |
The last moon | Maria Nicolaidou
(Μαρία Νικολαΐδου) |
78 | 6ο |
Κοραλία Σχίζα/Ηλίας Αντωνιάδης [Ron Tychon] | |||||
7 | Gramma
(Γράμμα) |
Letter | Michalis Hadjiyiannis
(Μιχάλης Χατζηγιάννης) |
131 | 2ο |
Γιώργος Καλλής/Λεωνίδας Μαλένης [Σάββας Σάββα] |
*ΑΠΟΣΥΡΘΗΚΕ | Mia vrohi
(Μια βροχή) |
One rain | Bessy Argyraki
(Μπέσσυ Αργυράκη) |
– | – |
Άριστος Μοσχοβάκης/Ροδούλα Παπαλαμπριανού |
Μερικές δηλώσεις
Όπως δήλωσε ο ίδιος στην εκπομπή “Eurovision flashback”, το πρώτο που του έρχεται στο μυαλό είναι ότι επρόκειτο για την πρώτη του συμμετοχή στη Γιουροβίζιον ως συνθέτης, στιχουργός κι ερμηνευτής: “Είχα μια καταπληκτική ομάδα. Μαζευόμασταν πίσω από τη σκηνή, κάναμε ένα κύκλο και ενώναμε τις ενέργειές μας. Μετά χοροπηδάγαμε πάνω-κάτω σαν τρελοί και βγαίναμε στη σκηνή”. Αξέχαστη στιγμή ήταν το βραβείο της Έλενας Παπαρίζου στο Κίεβο. Είχε τη φωνητική επιμέλεια και έκανε φωνητικά. Είναι το όνειρο κάθε καλλιτέχνη να είναι στο green room και να κερδίζει το τραγούδι στο οποίο συμμετέχει.
Οι στίχοι
Ξεκινώ με κραυγή την πορεία
και το χέρι μου απλώνω στη φωτιά
των σοφών προφητεία
έλεγε θα με τρυπήσουν καρφιά
Με τη γκρίζα μου στολή μαθητεύω
και τον άγιο το Θεό αγαπώ
την αλήθεια νοθεύω
και σταθερά προχωρώ
Κι όμως δεν πίστεψα
όρους αντέστρεψα
είμαι ο Έλληνας που πολεμά
είπαν πως χάθηκα
δρόμους μου χάραξαν
έμεινα μόνος μου
κι όμως επέζησα έζησα
στη φωτιά
Η φωτιά στην ψυχή μου που καίει
πάντα κίνδυνος υπάρχει να σβηστεί
απ’ της πίκρας το μέλι
που χύνεται σαν τη βροχή
Κι όμως προχώρησα
λόγια δε χώνεψα
είμαι ο Έλληνας που προσπερνά
είπαν να μην ρωτώ
λόγους να μη ζητώ
έζησα μόνος μου
στη φωτιά
Κι όμως δεν πίστεψα
όρους αντέστρεψα
είμαι ο Έλληνας που πολεμά
είπαν πως χάθηκα
δρόμους μου χάραξαν
έμεινα μόνος μου
κι όμως επέζησα έζησα
στη φωτιά
Δε σταματώ, λόγους θα βρω
Είμαι ο Έλληνας που πολεμά
είπαν πως χάθηκα
δρόμους μου χάραξαν
έμεινα μόνος μου
κι όμως επέζησα έζησα
στη φωτιά
Το 1995 ήταν μία άθλια χρονιά για τον εθνικό τελικό. Ούτε ο Χατζηγιάννης που ήταν το φαβορί μου άρεσε. Το “Στη Φωτιά” δεν το συζητούσα καν, το βρήκα άθλιο από κάθε άποψη. Πώς έιχε ντυθεί έτσι ο Άλεξ; Σαν να βγήκε από τους Backstreet Boys, με αρχαίες Ελληνίδες στο φόντο και δυο απλά άβολους τύπους να βαράνε τα τύμπανα όπως, όπως. Είχα πει δεν θα κάτσω να παρακολουθήσω τον καταποντισμό μας στον τελικό. Τέρμα η Γιουροβίζιον. Αλλά το πήρε ο Θεοφάνους και το έκανε χάρμα! Στο βίντεο κλιπ απλά βγάζω το καπέλο. Στην τελική βραδιά ήταν φανερό πως ήμασταν και οι αγαπημένοι του σκηνοθέτη. Το κιτς σεντόνι να έλειπε και θα πηγαίναμε ακόμα καλύτερα. Το 12αρι της Ουγγαρίας ακόμα το θυμάμαι, είχε έρθει το σπίτι τούμπα από τη χαρά μας! Έκτοτε το “Στη Φωτιά” είναι μέσα στα 10 αγαπημένα μου της Κύπρου.
Συμφωνώ 100%. Ήταν τραγικός ο κυπριακός τελικός. Ευτυχώς ο Θεοφάνους μετέτρεψε το “Στη φωτιά” σε αριστούργημα. Μπορούσε κάλλιστα να είχε μπει χαμηλά στο Τοπ 5.
Πολύ κατατοπιστικό άρθρο για ένα από τα πιο συμπαθητικά τραγούδια της Κύπρου.
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ.
Αλήθεια, γνωρίζει κανείς γιατί η Ελλάδα έδωσε μόνο 8; Μήπως για να σταματήσουν να γκρινιάζουν οι ξένοι για την ανταλλαγή 12αριών; Ή παίχτηκε κάποιο άλλο παρασκήνιο;
Χωρίς να γνωρίζω κάτι συγκεκριμένο, νομίζω ότι πρέπει να παίχτηκε κάποιο παρασκήνιο. Ελληνοπρεπές τραγούδι και μάλιστα με καλλιτέχνη που συνεργαζόταν ήδη με μεγάλα ονόματα και να πάρει 8; Κάτι δεν μου ταιριάζει…