Αδικήθηκαν οι ελληνικές συμμετοχές; Μέρος Δ’: ’00’ς

Αδικήθηκαν οι ελληνικές συμμετοχές; Μέρος Δ’: ’00’ς

Το αφιέρωμά μας συνεχίζεται με τη χρυσή δεκαετία της Ελλάδας. Η ώθηση που έδωσαν οι Antique, η εύνοια που κέρδισε η Ελλάδα από την τηλεψηφοφορία και την απελευθέρωση της γλώσσας, αλλά και η αποφασιστικότητα που έδειξε η ΕΡΤ, σε συνδυασμό με επαγγελματισμό, έφεραν την Ελλάδα στον κολοφώνα της δόξας της. Τονίζω για άλλη μια φορά ότι όσα ακολουθούν είναι αυστηρά και μόνο οι προσωπικές μου εκτιμήσεις μετά από 22 χρόνια στον φανκλαμπισμό, την έρευνα και τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη Γιουροβίζιον και δεν αντανακλούν τις επίσημες θέσεις του Infe Greece.

Οι Antique, λοιπόν, με το “Die for You” θεωρούνται από τους ξένους φαν ως η καλύτερη ελληνική συμμετοχή όλων των εποχών και όντως είναι, αν σκεφτεί κανείς τις πωλήσεις που έκανε το τραγούδι σε όλη την Ευρώπη. Γιατί δεν πήρε την πρωτιά; Διότι το βραβείο ήταν ταμένο στην Εσθονία (ήταν η μόνη που αντέδρασε έντονα για τη θέσπιση του BIG 4 και έπρεπε να της “κλείσουν το στόμα”), ενώ η δεύτερη Δανία ανέβασε επί σκηνής ένα ζευγάρι ασυναγώνιστης ομορφιάς, με ένα πιασάρικο κάντρι τραγούδι. Ηθικός νικητής όμως μέχρι σήμερα είναι η Ελλάδα. 3/23

Η τρίτη θέση, όπως ήταν φυσικό, έφερε μεγάλα ονόματα στον ελληνικό τελικό, αλλά και μεγάλες γκρίνιες. Αυτά είναι γνωστά. Αν κοιτάξουμε ψύχραιμα τη συμμετοχή του -πολύ έμπειρου- Μιχάλη Ρακιντζή, καταλήγουμε στο ότι το τραγούδι, ως σύνθεση και στίχος, είχε όλες τις προϋποθέσεις να πάει καλά. Όμως ο κάκιστος ήχος και το αποκρουστικό θέαμα με τις στολές των ΜΑΤ (δεν μπορούσαν να ντυθούν κάτι άλλο;) δεν άφησαν πολλά περιθώρια. Έξι φορές έκλεισε το μάτι ο Ρακιντζής, μήπως και του διορθώσουν τον ήχο, αλλά μάταια… Έτσι είναι όμως: όταν κάποια ελληνικά κανάλια κατηγορούσαν τη Σουηδική συμμετοχή ότι είναι αντιγραφή από “Τα παιδιά του Πειραιά”, έπρεπε να περιμένουν αντίποινα από τη Σουηδική ομάδα που είχε αναλάβει το τεχνικό κομμάτι. 17/24

Ακολούθησε ακόμα μια μεγάλη καλλιτέχνιδα, η Μαντώ, με μια “αμερικανιά”. Από τη δεκαετία του ’90 και μετά, όποτε η Ελλάδα έχει στείλει αμιγώς διεθνή ήχο, δίχως κάποιο έθνικ ή έστω ελληνοπρεπές στοιχείο, δεν τα πήγε καλά. Η Μαντώ ήταν άψογη φωνητικά, όμως δεν “πέρναγε στο κοινό” το τραγούδι. Η ίδια, ενώ ερμήνευε μια μπαλάντα, με στίχο “I would cry for you and I’d die for you”, χαμογελούσε, έφτιαχνε τα μαλλιά της και στο τέλος εκστόμισε ένα “Oh, yeah”, αποτυγχάνοντας να δώσει την ατμόσφαιρα που έπρεπε. Ενδυματολογικά, το kinky φόρεμα με τα κορδόνια που αποκάλυπτε το μισό στήθος, ο τεράστιος σταυρός (δεν ψηφίζουν μόνο χριστιανοί) και το έντονο βάψιμο δεν βοήθησαν, ούτε τα πλάνα στον άσχημο Δανό κιθαρίστα, ούτε το καθόλου κολακευτικό πλάνο στην ίδια τη Μαντώ την ώρα του ξεσπάσματος. Για να μην μιλήσουμε για το “τείχος προστασίας” γύρω της που δεν άφηνε τους φαν να τη προσεγγίσουν. 17/26

Η νίκη της Sertab μάλλον άνοιξε τον δρόμο και για την Ελλάδα. Ο Σάκης Ρουβάς, λοιπόν, με το “Shake it” τα είχε όλα: εκρηκτική παρουσία, τραγούδι potential hit, εξαιρετικά χορευτικά και φωνητικά, ευρήματα, φωτισμούς, φωτογένεια, ακόμα και άνεση με τους ξένους δημοσιογράφους, κάτι που δεν είχαμε δει μέχρι τότε. Τόσο που σχεδόν κανένας δεν πρόσεξε ότι στην αρχή ήταν εκτός τόνου. Είναι, επίσης, κρίμα που το εξαιρετικό (δεύτερο) βίντεο-κλιπ στη Σαντορίνη κυκλοφόρησε, αφότου είχε φύγει για τις πρόβες και οι περισσότεροι είχαν δει το, πολύ υποδεέστερο, πρώτο. Δεν έφταιξαν όμως ούτε αυτά, ούτε οι φαγωμάρες στους κόλπους της ελληνικής αποστολής. Πολύ απλά, η Ελλάδα δεν γινόταν να κερδίσει μέσα στην Κωνσταντινούπολη. 3/24

Το έδαφος είχε προετοιμαστεί για το βραβείο της Έλενας Παπαρίζου, αλλά κι ένα θεαματικό σερί της Ελλάδας, η οποία μέχρι και το 2016 έμπαινε κάθε χρόνο στον τελικό (το οποίο μπορεί να εξηγηθεί με πολλούς τρόπους, εμφανείς και αφανείς, αλλά δεν είναι της παρούσης). Τι κι αν η νίκη αυτή είναι στατιστικά η χειρότερη όλων των εποχών σε Μέσο Όρο βαθμολογίας; Η νίκη είναι νίκη. 1/24

Κάποιοι πίστεψαν το 2006 ότι η Άννα Βίσση θα έκανε το double μέσα στην έδρα της. Όχι. Ένα τραγούδι που κατηγορήθηκε ως αντιγραφή του “You are not alone” του Michael Jackson και για το οποίο δεν υπήρχε concept: σε κάθε πρόβα άλλαζαν τα σκηνικά και δεν είχαν αποφασίσει αν θα το πει μόνη της ή με φωνητικά. Δυστυχώς επελέγη η πρώτη επιλογή και η σκηνή φαινόταν άδεια. Αν προσθέσει κανείς το βαρυφορτωμένο φόρεμα, τη θαμπή φωνή, το γεγονός ότι δεν ολοκλήρωσε το τραγούδι σε καμία πρόβα και τέλος την υπερβολική ερμηνεία (οι Σκανδιναβοί ακόμα γελούν με αυτήν) και την πτώση στο πάτωμα, καταλαβαίνει κανείς γιατί δεν ήρθε το… βραβείο. 9/24

Με σλόγκαν και τον πολύ άνετο Sarbel η Ελλάδα πλασαρίστηκε πολύ καλά το 2007. Στα αρνητικά το ένδυμα-πυζάμα, η στατική -σε κάποια σημεία- χορογραφία και η κόμμωση που παρέπεμπε σε κομμωτήριο της γειτονιάς για τις κοπέλες. Επίσης, ο Σουηδός χορωδός ακούγεται πιο πολύ -σχεδόν ντουμπλάρει- τον Σαρμπέλ. Σε σύγκριση με το ομοειδές προϊον της Τουρκίας έρχεται δεύτερο. 7/24

Αν μπορεί (ή τολμά) να ξεστομίσει κανείς ότι υπάρχει μια υπερεκτιμημένη ελληνική συμμετοχή, αυτή είναι σίγουρα της Καλομοίρας. Απίστευτα επικοινωνιακή, αν και too American, σε κέρδισε αμέσως. Καλοστημένα χορευτικά, καλοκουρδισμένα φωνητικά, ωραίοι φωτισμοί και εντυπωσιακό το βιβλίο που ανοίγει, αλλά σε ένα απλό ποπ τραγουδάκι. Αν το είχε άλλη χώρα θα γκρινιάζαμε. 3/25

Η δεκαετία ολοκληρώνεται με τη δεύτερη συμμετοχή του Σάκη Ρουβά, σε ένα τραγούδι σαφώς κατώτερο από το πρώτο, αλλά πιο εντυπωσιακό στήσιμο. Όμως στη Μόσχα υπήρχε έντονο κλίμα κατά του τραγουδιστή, ο οποίος μόλις είχε παντρευτεί (κάτι που είχε ενοχλήσει), με τις ερωτήσεις των “δημοσιογράφων” να κινούνται μεταξύ “τραγουδάτε εσείς ή ο Άλεξ Παναγή στο τραγούδι;” και “Ο Philip Kirkorov που είναι στη ρωσική επιτροπή θα κανονίσει να σας δώσει βαθμούς;”. Το δε τραγούδι δεν ακούστηκε ούτε μία φορά στο κέντρο Τύπου. Ο Σάκης ήταν συνεχώς εκνευρισμένος κι εριστικός, ενώ δεν βοήθησαν ούτε οι μηχανοποιημένες κινήσεις του χορευτικού, ούτε το μπότοξ που τον είχε αγριέψει, ούτε το τεχνητό μαύρισμα που αμαύρωνε τα φωτεινά πρόσωπα των ερμηνευτών…

 

 

 

Μία σκέψη στο “Αδικήθηκαν οι ελληνικές συμμετοχές; Μέρος Δ’: ’00’ς

  1. 2001: Αξίζαμε με χίλια το βραβείο. Εξάλλου πολλές χώρες που επανέρχονται μετά από κάποια μικρή απουσία (Ισραήλ 1998, Πορτογαλία 2017 πρόχειρα μου έρχονται στο νου) κερδίζουν εύκολα όταν έχουν ένα τόσο δυνατό τραγουδι. Εγώ νομίζω ότι απλά δεν κερδίσαμε γιατί δεν ήθελε με τίποτα η ΕΡΤ να αναλάβει και project Eurovision εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων (και ίσως εν τέλει δεν την κατηγορώ και τελείως δεδομένου ότι πασχίζαμε να προλάβουμε τις προθεσμίες για ένα αθλητικό γεγονός τόσο μεγάλου βεληνεκούς). Από την άλλη άλλο που δεν ήθελε και η EBU την “επέκταση προς Ανατολάς” με τη νίκη της Εσθονίας- μια χώρα που το πάλευε σοβαρά για τη νίκη ήδη από τα προηγούμενα χρόνια (θυμίζω τις συμμετοχές της το 1999 και το 2000 που ήταν ακόμα και φαβορί για βραβείο). Τελικά της έκατσε το 2001
    2002: Το SAGAPO πήγε τόσο τραυματισμένο από τα παρατράγουδα του ελληνικού τελικού που πραγματικά δεν θα μπορούσε κάτι καλύτερο. Ουσιαστικά εμείς ως Ελλάδα είχαμε ήδη πυροβολήσει αυτή τη συμμετοχή προτού καν πετάξει. Ηταν λοιπόν στραβό το κλίμα το έφαγε και γάιδαρος με την ενδυματολογική εμφάνιση του Μιχάλη και του γκρουπ γενικά
    2003: Μια μπαλάντα παλιομοδίτικη που δεν σου έμενε με τίποτα. Συμφωνώ απόλυτα με τα σχόλιά σου για τη εμφάνιση της Μαντούς. Επιπλέον γενικά η Μαντώ και όλο το team της έβγαζε μια απίστευτη ξινίλα τότε σε όλες τις συνεντεύξεις. Η Eurovision είναι και επικοινωνιακό παιχνίδι ας μην το ξεχνάμε…Κοινώς θέλαμε και τα πάθαμε και τότε….Πάντως διαφωνώ με το σχόλιό σου ότι πρέπει σώνει και καλά να υπάρχει ελληνικός ήχος- κατά τη γνώμη μου καλό τραγούδι χρειάζεται ανεξαρτήτως είδους και σωστή σκηνική παρουσία
    2004: Αν το 2001 μας προβλημάτιζαν οι Ολυμπιακοί, το 2004 την θέλαμε τη νίκη έχοντας πια όλα τα έργα έτοιμα εν όψει των Ολυμπιακών του καλοκαιριού. Εκείνο που δεν συνειδητοποιήσαμε είναι ότι όσο star quality και να έχει ο κάθε Σάκης, όταν τραγουδάς με τονικές αστάθειες και το θέαμα δεν είναι πια κάτι τόσο ουαου (όπως π.χ της Ουκρανίας τότε), και επιπλέον διακατέχεσαι από τέτοιον ναρκισισμό, Eurovision δεν κερδίζεις. Πολλά δε μάλλον όταν έχεις ως τραγούδι αντικειμενικά μια ποπ τσιχλόφουσκα. Πάντως το έδαφος προετοιμάστηκε για τη νίκη της Ελενας
    2005: I love u Elena, nothing more to say
    2006: Προσυπογράφω μέχρι κεραίας όλα όσα γράφεις για την εμφάνιση της Αννας (γελάει ο κόσμος που θα έλεγε και ο φοβερός 20χρονος ανιψιός μου). Και επιπλέον και καμία πρόβα δεν ολοκληρωσε (ήμουν μέσα στο στάδιο σε κάποιες από αυτές και ντιβαλίκι είχε- για να μην την αδικώ και τελείως, το βραβείο ντιβαλικίου εκείνη τη χρονιά πάει στη Σουηδέζα Carola)
    2007: Επίσης συμφωνώ με όλα όσα λες για την εμφάνιση- και βέβαια τέτοιες συμμετοχές αποδεικνύουν πως με televoting ότι μετριότητα και να στέλναμε μπαίναμε πάντα 10αδα χωρίς φυσικά πάντα να το αξίζουμε
    2008: Όταν στην αρχή της ψηφοφορίας προηγούνταν η Ελλάδα, πραγματικά δεν το πίστευα αυτό που έβλεπα. Είδε ο μέσος Ευρωπαίος κάτι που δεν είδα εγώ? Απίστευτα υπερεκτιμημένη συμμετοχή για ένα κορίτσι-καρικατούρα τραγουδίστριας
    2009: Παραπέμπω στα περί ναρκισισμού που ανέφερα το 2004 και από τα οποία δεν διδάχθηκε τίποτα απ’ότ φαινεται ο Sakis

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.