Κόντρα μεγατόνων έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα σε διάφορους μουσικούς, παραγωγούς κ.ά. σχετικά με το κατά πόσο είναι δίκαιη η απόφαση του Reference Group να αλλάξει τα τραγούδια για την Eurovision 2021. Η αρχή έγινε με τον επικεφαλής του ψυχαγωγικού προγράμματος της γερμανικής τηλεόρασης Thomas Schreiber με τις δηλώσεις του οποίου βρήκε αφορμή να εκφράσει το παράπονό του ο συνθέτης και παραγωγός Boris Milanov, επικεφαλής των Symphonix, λέγοντας κι ο ίδιος ότι δεν συμφωνεί με την αλλαγή των τραγουδιών κι ότι θα έπρεπε να είναι στην ευχέρεια του κάθε φορέα να επιλέξει αν θέλει να διαγωνισθεί με νέα συμμετοχή ή να διατηρήσει την φετινή του (θυμηθείτε εδώ κι εδώ).
Ωστόσο στην τοποθέτηση του τελευταίου αντέδρασε ο προηγούμενος HoD της Τσεχίας Jan Bors δημοσιεύοντας την εξής ανάρτηση:
Πολλοί συνθέτες νιώθουν πικρία και δικαίως επειδή είναι δουλειά τους. Αλλά δεν βλέπουν ότι τα τραγούδια τους μπορούν να πάνε καλά και χωρίς την Eurovision. Δεν έχω τίποτα εναντίον τους αλλά τέτοια συμπεριφορά μου φαίνεται ανόητη. Αυτό είναι το σκοτεινό κομμάτι του διαγωνισμού. Η Eurovision έχει γίνει δουλειά για κάποιους και για αυτό λείπει η πρωτοτυπία από τα τραγούδια κι είναι πολύ γενικά.
Τα βέλη του Jan είχαν αποδέκτη σαφώς τον Boris ο οποίος φέτος ήταν πίσω από την συμμετοχή της Γερμανίας κι υποδηλώνει μόνο οικονομικά κίνητρα γύρω από τα σχόλια του δεύτερου. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση του εκπροσώπου της Γερμανίας Ben Dolic, ο οποίος σχολίασε στην ανάρτηση του Jan:
Διαφωνώ απόλυτα με όλα όσα λέει ο Jan Bors. Εγώ προσωπικά, όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες που γνωρίζω ότι θα ήθελαν να ερμηνεύσουν τα τραγούδια που υπάρχουν στη σκηνή της Eurovision! Δεν νομίζω ότι η απόφαση της Ομάδας Αναφοράς ήταν αρκετά δίκαιη. Θυμάμαι επίσης ότι ο Jan Bors μου τηλεφώνησε όταν ψάχναμε για το σωστό concept για το staging, λέγοντας πόσο του αρέσει το τραγούδι και πώς θα ήθελε πολύ να το αναλάβει. Υποθέτω ότι θα μιλούσε διαφορετικά τώρα, αν το NDR και ο Boris του έδιναν την ευκαιρία – προσωπικά απολαμβάνω πολύ να δουλεύω με τον Boris, καθώς είναι πολύ επαγγελματίας και ταλαντούχος παραγωγός.
Λοιπόν … Υποθέτω ότι γι αυτό τόσες πολλές χώρες θέλουν να συνεργαστούν μαζί του.
Ο Jan απάντησε ότι είναι ανέντιμο κάποιος να βάζει ένα παιδί να τον υπερασπιστεί (αναφερόμενος στον Boris) κι ότι το βρίσκει γελοίο. Μάλιστα με σαφές ειρωνικό ύφος ανέφερε ότι είναι η πρώτη φορά που μιλάει με τον εκπρόσωπο της Γερμανίας.
Στην στιχομυθία κάτω από την ανάρτηση του Jan εξέφρασαν την άποψή τους τόσο ο Έλληνας project manager Ηλίας Κοκοτός όσο κι ο συνθέτης Νίκος Σοφής.
Ο κ. Κοκοτός ανέφερε:
Όλοι χάνουν όταν ακυρώνεται ένας διαγωνισμός: φορείς, ξενοδοχεία, εταιρίες παραγωγής κ.ά. Το γεγονός ότι ένα τραγούδι έχει δημοσιευθεί, προωθηθεί κι είναι διαθέσιμο για το κοινό δεν πρέπει να θεωρείται ως απώλεια. Τα τραγούδια της Eurovision 2020 μπορεί να μην έχουν την ευκαιρία να διαγωνιστούν αλλά και πάλι θα έχουν πολύ μεγαλύτερη προβολή από την περίπτωση που κάποιος καλλιτέχνης θα έβγαζε απλά ένα single.
Ο ίδιος ανέφερε στον εκπρόσωπο της Γερμανίας ότι θα έχει πάρα πολύ χρόνο να βρει ένα καλό τραγούδι κι ότι φέτος η Dream Team έχασε τρία τραγούδια και θα πρέπει για του χρόνου να γράψει νέα. (Για την Ελλάδα, την Εσθονία και τον Uku Suviste αν βρεθεί στον τελικό κι ίσως για την Μολδαβία που δεν γνωρίζουμε αν θα χρησιμοποιήσει εθνικό τελικό).
Ο Νίκος Σοφής εστίασε στο ότι δεν πρέπει να συγχέονται τα τραγούδια με τους καλλιτέχνες κι ότι η απώλεια είναι πολύ μεγαλύτερη για συνθέτες που δεν έχουν χτίσει ακόμα μεγάλο όνομα και δεν έχουν εξασφαλισμένη θέση με κάποιον καλλιτέχνη για κάποιον εθνικό τελικό.
Στην ανάρτηση του Jans σχολίασε κι ο Greig Watts (συνθέτης της συμμετοχής του Αζερμπαϊτζάν), ο οποίος ανέφερε ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες αναβάλλονται αλλά θα διαγωνιστούν οι ίδιοι ενώ στην Eurovision διαλύονται τα όνειρα των συνθετών με τον Jans να αναφέρει ότι δεν γίνεται οι συνθέτες να συγκρίνονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Με τον Jans φαίνεται να συμφωνεί ο Ola Melig production manager της Eurovision επισημαίνοντας ότι επειδή είναι διαγωνισμός ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ κι όχι καλλιτεχνών δεν γίνεται να διαγωνιστούν τα ίδια τραγούδια ενώ ο εκπρόσωπος της Αυστρίας Cezar Sampson, που συνεργάστηκε με τον Boris για την συμμετοχή του το 2018, δήλωσε απογοητευμένος με τον τρόπο που εξέφρασε ο Jans την γνώμη του κι ότι πέρα του ότι κι ο ίδιος θα ήθελε να τραγουδήσει το κομμάτι που θα είχε ετοιμαστεί για τον ίδιο, δεν μπορεί ο Jans να απαξιεί με αυτόν τον τρόπο την ποιότητα των τραγουδιών.
Μετά από αυτόν τον μαραθώνιο δηλώσεων ποια πιστεύετε ότι θα ήταν η πιο κατάλληλη τακτική; Να διαγωνίζονταν τα ίδια τραγούδια και του χρόνου ή να υπάρξουν νέα (όπως ισχύει τώρα σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της EBU);